Vytvořte si příjemné pracovní prostředí
V práci trávíte přibližně třetinu svého života. Je tedy důležité, aby Vám tam bylo příjemně. Budete-li se cítit spokojeně, i Vaše úkoly budou vypracovány s větší chutí a tím pádem kvalitněji.
Poradíme Vám, jak odolávat stresovým situacím či udržovat dobré vztahy s kolegy a vedením. Od věci nejsou ani naše tipy na to, jak a kdy si říci o zvýšení platu či zabránit zevšednění Vaší práce.
Vztahy na pracovišti
Udržovat na pracovišti dobré vztahy je jedním ze základních kamenů Vaší spokojenosti a úspěšnosti v zaměstnání.
Zde máte několik tipů, jak vycházet s kolegy a nadřízeným:
Se spolupracovníky
S kolegy jednejte otevřeně a upřímně. Usilujte o vzájemnou spolupráci. Potřebujete-li pomoc, řekněte si o ni. V opačném případě zase pomozte Vy. Staňte se zodpovědným a nepostradatelným členem týmu. Důvěrným vztahům na pracovišti se snažte raději vyhnout.
S vedením
Naslouchejte radám nadřízeného a řiďte se jeho pokyny. Konstruktivní kritiku neházejte za hlavu, pomůže Vám zkvalitnit Vaše pracovní výkony. Nebojte se poradit se s nadřízeným o případných změnách. Především pokud Vám něco v práci nevyhovuje a máte oprávněné připomínky.
Jak se vyrovnat se stresem
Přiměřená míra stresu obvykle zvyšuje koncentraci a motivuje k podávání lepších výkonů. Větší psychické vypětí ale Vaši výkonnost ovlivňuje negativně a energii Vám naopak bere.
Zde najdete rady, jak si uspořádat své úkoly a další tipy proti stresu:
-
Nejprve řešte úkoly s nejvyšší prioritou.
-
Prokládejte stresující povinnosti úkoly klidnějšími.
-
Nepřekračujte své hranice (především pokud jde o přesčasy) a dodržujte přestávku na oběd.
-
Dostatečně spěte, jezte vyváženou stravu, sportujte, relaxujte.
-
Nahlížejte na sebe i svou práci vždy pozitivně.
-
Podělte se o pracovní úspěchy i nesnáze s Vašimi blízkými. Určitě Vás psychicky podpoří.
Co dělat, když se práce změní v rutinu
Po nějaké době může práce zevšednět a Vy se budete cítit uvězněni v pasti každodenního stereotypu. Jak se zachovat v situaci, kdy se Vaše práce stane nudnou rutinou?
Než začnete uvažovat o změně zaměstnání, zkuste následující rady:
-
Poraďte se s nadřízeným o drobné změně pracovní náplně.
-
Motivujte se. Splňte nejprve méně oblíbené úkoly a potom Vám zbudou ty příjemnější.
-
Oživte si pauzy na oběd například setkáním s přáteli, procházkou, či piknikem v parku.
-
Zpříjemněte si pracovní prostředí květinami, obrazy, přestavte si nábytek, …
-
Hledejte na práci pozitiva. Uvědomte si třeba kolika lidem můžete přinášet radost splněním jejich přání.
-
Pochvalte se, pokud něco dobře zvládnete. Můžete se také motivovat nějakým vlastním systémem odměn.
-
Volný čas využijte přesně podle svých představ. Zkuste relaxovat, sportovat, či si pochutnat na dobrém jídle.
Jak a kdy požádat o zvýšení platu
Jste ve firmě delší dobu a cítíte se vzhledem ke svým povinnostem finančně nedoceněni? Pokud navíc slýcháte od zaměstnavatele chválu na Vaši práci, zkuste si s ním promluvit o možnosti zvýšení platu.
Musíte si ale dopředu ujasnit reálné důvody, kterými svou žádost podpoříte. Nechte se inspirovat následujícími radami:
Plat na srovnatelné pozici
Pokuste se zjistit přibližný plat pro Vaši pozici ve srovnatelně velké společnosti ve stejném regionu. Výhodné je také znát přibližný plat Vašich spolupracovníků, kteří mají obdobné povinnosti, kvalifikaci a odpovědnost.
Vaše výsledky
Shrňte své úspěchy na dané pozici (od posledního zvýšení platu). Můžete například zdůraznit kolik důležitých klientů firma získala právě díky Vám, či jak jste svou prací podpořili prodej nějakého výrobku. Výhodné je mít podporu nějakého Vašeho spokojeného klienta, například ve formě pochvalného dopisu.
Datum posledního zvýšení platu
Posledním zvýšením Vašeho platu argumentujte především v případě, že je to velmi dlouhá doba.
Finanční situace firmy
Je těžké zjistit finanční situaci společnosti. Přesto víte-li, že je firma zadlužená nebo má právě abnormální výdaje, nebude to nejvhodnější doba chtít po šéfovi zvýšit plat.
Kdo by nechtěl chodit do práce s chutí. Přitom k tomu stačí tak málo. Vycházíte-li dobře se svými kolegy a funguje-li vzájemná komunikace mezi Vámi a Vaším nadřízeným, jste na poloviční cestě k úspěchu. Pak už stačí jen naučit se zvládat bez problémů stresové situace a nenechat si svou práci zevšednět.