Spokojení zaměstnanci tvoří zdravou a prosperující firmu
Spojení slov zdraví a firma může evokovat myšlenku na léčení či zdravou výživu. V přeneseném smyslu to tak i je. Firma, která léčí neduhy v organizaci a „vyživuje“ své zaměstnance, podporuje vlastní správné fungování, dobré jméno na trhu a prosperitu. Lidský „kapitál“ je největším bohatstvím. Člověk je hlavním zdrojem všech myšlenek, nápadů, inovací, krotitelem techniky a informací a tvůrcem pracovních procesů. Jak vytvořit prostředí, kde se zaměstnancům dobře daří,
Rozvíjet lidský potenciál
Na samém počátku pracovního procesu stojí správný výběr a zaškolení nového zaměstnance. Jeho zařazení by mělo odpovídat znalostem, schopnostem a dovednostem a v optimálním případě zohledňuje i budoucí potenciál zaměstnance. Možnost dalšího rozvoje, vzdělávání, postupu či přestupu na jinou, zajímavější pozici jsou jedny z hlavních potřeb, které motivují zaměstnance k aktivitě a pracovnímu nasazení. Proaktivní zaměstnanci každou firmu obohacují, jsou motorem pracovního dění a zdrojem nových nápadů. Ovlivňují i vytváření vztahů na pracovišti, kde fungují jako „tahoun“ i tmel kolektivu, ale projevují se stejně užitečně směrem k zákazníkům či obchodním partnerům. S výhodu lze využít „kolečka“ při adaptaci nových zaměstnanců, kdy se etablují a zaučují na několika pracovištích. Dobře fungujícím nástrojem je rotace zaměstnanců, která rozvíjí jejich potenciál a působí jako prevence stereotypu a riziku syndromu vyhoření. Zvyšuje také vzájemnou zastupitelnost a možnosti spolupráce. Dále je možné nabídnout zaměstnancům interní a externí koučink a mentorink. Důležité
Komunikace všemi směry
Stejně důležité jako dobré vztahy a pozitivní atmosféra na pracovišti je fungující komunikace uvnitř i vně firmy. Systém vnitřní komunikace souvisí s efektivně navrženou organizační strukturou, s popsanými kompetencemi a odpovědností u každé pozice. Vyznačení různých stupňů hierarchie by nemělo bránit možnosti obrátit se vždy v naléhavých případech i z nejnižších úrovní na „nejvyššího šéfa“. Tzv. otevřené dveře do kanceláře manažerů ukazují vstřícnost vůči zaměstnancům a jejich potřebám či námětům. S komunikačními toky souvisejí i průzkumy spokojenosti zaměstnanců, které probíhají anonymně. Dalším informačním prostředkem jsou hodnotící pohovory nadřízeného se zaměstnancem, kdy obě strany hodnotí situaci a vyjadřují, co potřebují pro to, aby svoji práci mohli dobře vykonávat. Stejně jako u zákazníků je třeba se ptát na potřeby každého zaměstnance. V neposlední řadě je komunikace důležitá při reorganizaci a propouštění zaměstnanců, kdy je důležité pravdivě a zavčasu informovat o dění, aby se předešlo panice, fámám a
Firemní kultura
Zdraví zaměstnanců
Zaměstnanec, který je spokojený, zdravý, psychicky vyrovnaný a dodržuje správnou životosprávu, přináší dlouhodobý profit i svému zaměstnavateli. Vyplatí se tedy investovat do seminářů o psychohygieně, prevenci a léčení negativního stresu. Inspirující jsou i přednášky o zdravém životním stylu a výživě. Posilování pocitu životní pohody a spokojenosti tzv. „well being“ jde ruku v ruce se zdravým životním stylem a výživou. Nabízí se možnost ochutnávek zdravých svačin a nápojů v rámci pitného režimu na pracovišti. Zdravý organismus produkuje potřebné množství energie pro výkon práce, lépe zvládá stres, a odolává nemocem. Kondici posílí i možnosti nejrůznějších pohybových aktivit, které se objevují v nabídce benefitů. Psychické a následně fyzické zdraví zaměstnanců posílí i stále frekventovanější relaxační zóny, kde je možné si několik minut odpočinout a nabrat síly do další práce. Bezpečné a zdravé pracovní prost
Odměny a benefity
Flexibilní úvazky a práce z domova
Možnost sladit pracovní a soukromý život tedy „work-life balance“ se týká nejen rodičů malých dětí. Tento požadavek se stává běžnou potřebou zaměstnanců, kdy ke své profesi chtějí připojit i své další pracovní a osobní aktivity. Může to být jiná práce, vzdělávání, sport, cestování, péče o blízkého člověka či jen potřeba budování jiných vztahů než těch pracovních. Přínos pro zaměstnavatele pak spočívá ve vděčném a odpočatém zaměstnanci na částečný úvazek, který udělá někdy za méně hodin i více práce než unavený pracovník za plnou pracovní dobu. Další formou může být sdílení pracovního úvazku, které je navíc výhodné i co se týče zastupitelnosti v dobách nemoci či dovolené. Pružná pracovní doba a možnost pracovat z domova v dohodnuté časy vyhovuje většině dnešních aktivních lidí, rodičů či zaměstnanců dojíždějících za prací z větší dálky. Práce z domova navíc pomůže šetřit náklady na pracovní prostředky, energie, pronájem prostor atd. Zaměstnanci, kter
Pozitivní image zaměstnavatele
Značka dobrého zaměstnavatele či zdravé firmy, která má kromě obchodního ducha i prosociální cítění, přitahuje kvalitní uchazeče a potencionální zaměstnance. Stejně tak působí přitažlivě i na zákazníky a obchodní partnery. Investice do lidí je jedna za nejperspektivnějších cest k rozvoji firmy. Média si všimnou výrazných charitativních počinů, jako je dočasné zapůjčení zájemců z řad zaměstnanců do neziskového sektoru, aby tak předali svoje znalosti a zkušenosti pro dobrou věc. Funguje to současně jako prevence syndromu vyhoření u dlouhodobých zaměstnanců a exponovaných manažerů,které by firma jinak nerada ztratila. Nejvíce kladných hodnocení zaměstnavatele přichází od spokojených zaměstnanců a šíří se do světa všemi směry. A to je pro zaměstnavatele ta nejlepší vizitka.
Ing. Sabina Morawitzová