Práce z domova může být náročnější než se zdá
Každodenní dojíždění do zaměstnání, převážně v dopravní špičce, vás už delší dobu zmáhá. Cestou do práce ztratíte mnoho drahocenného času z vašeho osobního života. Vaše děti jsou ve školce či družině mezi prvními a přebíráte je často až po zavírací době od paní uklízečky. Váš pes naříká a čeká u dveří celý den, než se vrátíte. Trávíte na pracovišti a na cestách tam a zpět celé dny. Nezbývá vám čas ani energie na přátele, rodinu, na sebe. Takhle dál už vést svůj život nechcete. V tu chvíli se může zdát lákavé být pánem či paní svého času a pracovat z domova. Každodenní honička do práce a z práce domů vyčerpává váš organismus, energetické rezervy i trpělivost. Uvažujete o alternativě, kterou představuje homeworking neboli práce z domova. Nezáleží příliš na tom, zda jako zaměstnanec č
Být pánem nebo otrokem svého času?
Pracovat doma se může zdát snadné. Ráno vstát, uvařit si kávu a po snídani se pustit do práce. Nemusíte se převlékat, česat, holit, líčit ani se jinak upravovat pro kontakt s jinými lidmi. Žádné stresy ani prodlevy cestou do práce. Doma jen ticho a klid, optimální pro soustředěnou práci. Zdá se jednoduché si pracovní tempo i přestávky samostatně určovat. Z domácí práce se můžete uvolnit sami, odejít si nakoupit, zajít k lékaři na preventivní prohlídku, vyzvednout děti po obědě nebo vyvenčit psa, kdykoliv se vám či jemu zachce. Nemusíte se nikoho doprošovat ani se omlouvat. Realita však může být poněkud jiná. Ráno se vám nedaří únavou otevřít oči, protože v noci jste měli nevídaný příliv pracovní inspirace, a do postele jste padli až hluboko po třetí hodině ráno. Jindy zase partner, rodiče či děti doma stůňou třeba s rýmou, nudí se a dotírají na vás s mnoha žádostmi. Okolí má najednou pro vás mnoho úkolů, vždyť jste teď „doma“ a čas si plánujete sami. S tím však právě může nastat potíž. Někdy se vám chce pracovat více, jindy méně. Jenže objem práce zů
Klid na práci nebo být v centru komunikace a dění?
Ticho domova a klid na práci nám může připadat v mnoha profesích výhodou. Pracovní proces nezdržují ani neruší neustálé telefonáty, rozhovory kolegů, náhlé vpády šéfa a zdvořilostní rozhovory u kopírky či na chodbě. O sáhodlouhých poradách s nikam nevedoucími hovory některých kolegů ani nemluvě. Může vám připadat, že prostřednictvím moderních komunikačních prostředků budete stále v centru dění a vše důležité, co se děje na pracovišti či u zákazníků, budete mít denně servírováno jako na zlatém podnose. Skutečnost opět může zaskočit nováčky v homeworkingu. Osobní kontakt se v mnoha oborech jeví stále jako nepřekonaný komunikační kanál. Co se dozvíte v kuchyňce od kolegů než se uvaří voda na kávu, vám málokdo bude popisovat do emailu či telefonu. Užitečné operativní porady může suplovat videokonference, avšak nenahradí společné zážitky na pracovišti, sdílení každodenních pracovních někdy i osobních radostí a starostí. Těžko nahraditelná je příležitost momentální nápady „za tepla“ konzultovat či se radit s kolegy-odborníky v průběhu pracovního procesu. Jen úlomky některých informa
Jak pracovat doma a nezbláznit se?
Existují určitá pravidla, která mohou usnadnit změnu životního stylu, jako je rozhodnutí pracovat z domova. Pojďme si je připomenout:- vytvořte si kvalitní pracovní prostředí doma, nejlépe samostatnou místnost s potřebným vybavením
-
neváhejte v případě potřeby zavěsit na dveře či zástěnu ceduli „Pracuji, prosím nerušit“ aby vaši blízcí nezapomněli, že jste právě v práci, a nikoli permanentně k dispozici
-
upravte se a oblékněte, sice pohodlně, ale civilizovaně, jakoby jste byli v kanceláři –napomáhá to pracovní morálce i vašemu sebevědomí
-
zůstaňte se svým šéfem, kolegy, obchodními partnery i zákazníky co nejčastěji v kontaktu, nejlépe v pravidelném a přiměřeně častém
-
věnujte část své pracovní doby osobnímu kontaktu s pracovním týmem – osvědčují se pravidelná společná setkání aspoň jedenkrát týdně, kdy se probere vše, co je třeba
-
popřemýšlejte nad způsoby, jak ošetřit pravidelný a úplný tok informací oběma směry přes komunikační prostředky
-
účastněte se co nejčastěji firemních akcí, výjezdních zasedání, veletrhů a podobných akcí ve vašem oboru
-
stanovte si pružnou pracovní dobu, s flexibilním začátkem a koncem, avšak s pevným „jádrem“, tedy s minimálním intervalem od – do, kdy každý den pravidelně pracujete
-
v případě, že máte tendenci dělat příliš mnoho „přesčasů“, zaveďte aspoň přibližnou evidenci odpracovaných hodin a vyčerpejte pak náhradní volno formou procházky, sportu či kultury
-
nezapomínejte na pravidelnou potravu pro tělo i duši a na kontakt s přírodou
-
zajímejte se o zásady time-managementu (řízení a plánování času) a self-managementu (řízení sebe sama) a osvojte si pravidla, které vyhovují vaší osobnosti a profesi
-
v případě, že podnikáte samostatně, je možné se sdružovat s dalšími lidmi, kteří jsou na volné noze. Lze s nimi sdílet zážitky a zkušenosti s podnikáním, může vzniknout i nějaký zajímavý společný projekt. Existují internetové platformy, které umožňují virtuální setkávání lidí nejrůznějších profesí.
Když víte, jak na to…
Práce z domova je pro mnoho profesí přínosem, je výhodná pro rodiče s malými dětmi, pro lidi bydlící v jiném městě či dále od civilizace, pro zdravotně hendikepované občany či osoby o ně pečující. Bezesporu je výhodou volnost a variabilita, kterou poskytuje, na oplátku vyžaduje disciplínu a dobrou organizaci. V dnešní době, kdy jsme online propojení téměř vždy a všude, je homeworking reálná alternativa pro zaměstnance i podnikatele, a bude stále častějším řešením pro mnoho lidí.
Ing. Sabina Morawitzová