Osobní útoky na pracovišti: Ubraňte se jim
Každý z vás se určitě již setkal se situací, kdy ho někdo nepřiměřeně osočoval. Kdy se stal terčem neočekávaného slovního ataku na vlastní osobu. Takové situace jsou nepříjemné a často v nás vyvolají prudkou reakci. O to nepříjemnější může být podobná situace na pracovišti. Jak se zachovat v těchto momentech se dočtete v našem článku. Někdo na vás zvýšil hlas, je ironický až sarkastický. Kritizuje vaši práci a má osobní připomínky. V takovém případě, jak říkají psychologové, většinou nejde o vaši osobu, ale o osobu útočníka. Potřebuje ventilovat stres a vztek. A vy mu k tomu nyní máte posloužit. Nejdůležitějším, a zároveň nejhůře proveditelným pravidlem v těchto situacích, je udržet se v klidu. Zachovat jisté dekórum. Nepouštět se do slovní potyčky. J
Odejděte
Pokud si nejste jistí, že v daném okamžiku zvládnete zareagovat s chladnou hlavou a máte obavu, že se snadno necháte útočníkem vyprovokovat, nejjistější strategií bude „útěk“. Vysvětlete dotyčnému, že nemáte nejmenší zájem poslouchat jeho názory na vaši osobu a ukažte mu záda. Připravte se na potencionální vlnu nevole, ale dáte-li protistraně čas, určitě se uklidní a možná dokonce pochopí, že to bylo přehn
Zaměřte se na sebe
Za každou cenu se snažte udržet v klidu. Máte pocit, že začínáte vidět rudě? Zaměřte svoji pozornost na rytmus svého dýchání. Nádech, výdech, nádech, výdech… Vizualizujte. Představte si, že slova, která pronáší protistrana, se mění v malé barevné kuličky, které do vás narazí a padají k zemi, kde se rozkutálí. Představujte si člověka proti vám, jak například tančí mazurku.Účelem této strategie je ignorovat obsah útoku. Až řečník domluví, podíve
Připravte se
Dr. Mark Goulston nám ve své zvládací strategii radí zastavit se na pět vteřin, a poté pronést větu podobnou našim příkladům; - „Promiň, teď jsem se nějak zamyslel, cos říkal?“
- „Zdáš se mi naštvaný, frustrovaný, nebo jsi snad mnou zklamaný. Řekni mi rozumně a objektivně, bez osobních útoků, co bych měl udělat jinak, a já to rád změním. Pokud na nic nemůžeš přijít, tak mi přijde, že vlastně chceš být raději naštvaný, než řešit náš problém. A to je pro mě nepřijatelné.“
- „Nerozumím ti, co říkáš, když na mě mluvíš tímto tónem. Prosím začni na mě mluvit normálně a já začnu poslouchat.“
- „Skutečně věříš tomu, co jsi právě řekl?“
- „Prosím? Přeslechl jsem to.“
Zaměřte se na útočníka
Další strategií, která vám může pomoct udržet vztek na uzdě, je zaměřit pozornost na útočníka. Analyzujte, co může být příčinou jeho neočekávaného slovního výpadu. Špatně se vyspal? Problémy doma? Bere nižší plat, než vy? Pokud naleznete možnou příčinu, pomůže vám to ubránit
Poučte se
Ať už se zachováte lépe, či situaci tentokrát ne zcela zvládnete, snažte se z toho poučit. Zapamatujte si ten nepříjemný pocit a vždy, když budete mít tendenci někoho osočovat, si na něj vzpomeňte. Nemusí se jednat pouze o vaše kolegy, ale například o prodavače v obchodě, nebo o vaši rodinu.
Ať jste seberozčílenější, vždy poskytujte objektivní kritiku. Jedině taková má totiž smysl. Jak na to se dočtete v našem dalším článku.