Opouštíte zaměstnání? Zanechte dobrý dojem!
Každý člověk změní práci přibližně šestkrát za život, proto je užitečné se s odchodem ze zaměstnání umět správně vypořádat. Poradíme Vám, jak zanechat dobrý dojem a udržet si dobré vztahy s vedením i spolupracovníky.
7 důvodů pro změnu zaměstnání
 nic nového nepřináší.
- Nemáte radost z dobře odvedeného úkolu, postrádáte pracovní nadšení.
- Nerozumíte si s Vašimi týmovými kolegy a je pro Vás velmi obtížné (až stresující) se s nimi snažit vyjít.
- Celkově selhává komunikace se šéfem nebo se spolupracovníky.
- Ztrácíte respekt k sobě, svým povinnostem, svému nadřízenému či strategii firmy.
- Zaměstnavatel (už) není solidní.
Formální podoba výpovědi
Oficiální forma výpovědi je jakýsi psaný záznam Vašeho odchodu ze zaměstnání. Výpověď napište jako stručný dopis obsahující datum, jméno příjemce, Vaší pozici a den Vašeho odchodu. Nepatří sem žádné osobní věci, pouze fakta.
Dopis je vhodné ukončit pozitivně, například: „Děkuji za možnost ve Vaší společnosti pracovat, pozice vedoucího oddělení logistiky pro mě byla cennou zkušeností. Přeji Vaší společnosti mnoho úspěchů do dalších let“.
Zanechte u nadřízeného dobrý dojem
Rozházet si dlouho budované vztahy na poslední chvíli by nebylo příliš rozumné. Nikdy přeci jen nevíte, kdy a kde se Vám budou dobré kontakty hodit.
Máme pro Vás několik tipů, jak zanechat u nadřízeného ten nejlepší dojem:
-
O výpovědi si promluvte nejdříve se svým nadřízeným, až potom se můžete zmínit před spolupracovníky.
-
Chovejte se zdvořile a profesionálně. Důvody nemusíte vysvětlovat příliš detailně.
-
Připravte nadřízenému Váš pracovní plán, který ukazuje, jaké projekty jste schopen ještě dokončit. Ke zbylým připravte svému nástupci náležité instrukce.
-
Nabídněte zaměstnavateli pomoc s hledáním a zaučením nového pracovníka na Vaši pozici.
-
Buďte v případě potřeby k dispozici. Nevyužijte posledních několik týdnů v práci jen a pouze k vyčerpání Vaší zbylé dovolené.
-
Ukliďte po sobě své pracoviště, vyčistěte svou firemní mailovou schránku. Přehledně také svému nástupci setřiďte potřebné soubory v počítači.
-
Do posledního dne v práci si udržte svou profesionalitu a plňte zodpovědně své povinnosti.
Čeho se vyvarovat po výpovědi
Byli jste propuštěni z nějakého důvodu ze zaměstnání a Vy teď musíte hledat něco nového? Taková situace může být samozřejmě velmi stresující.
Přesto se snažte držet své emoce na uzdě a odejít v klidu a s čistým štítem. K tomu by Vám měly pomoci naše rady:
Udržte si dobré vztahy
Vyvarujte se větších nedorozumění se svým nadřízeným či spolupracovníky. Přestože si o nich můžete myslet něco špatného, nechte si to raději pro sebe. Přeci si na poslední chvíli nepokazíte dobrou reputaci.
Nepomlouvejte svého zaměstnavatele
Pokud se Vás například personalista u přijímacího pohovoru zeptá na bývalé zaměstnání, odpovězte diplomaticky. Očerňováním svého (i bývalého) zaměstnavatele před svými kolegy či před potenciálním nadřízeným si nikoho nezískáte, spíše naopak.
Nezapomeňte požádat nadřízeného o doporučení
Byl nadřízený spokojen s Vaší prací a udržovali jste kladný vztah? Požádejte ho tedy o doporučující dopis pro potenciální zaměstnavatele.
V tomto článku jsme se Vám pokusili poradit v ulehčení nepříjemné životní situace, jakou odchod ze zaměstnání bezesporu je. Ať už opouštíte práci z jakéhokoli důvodu, je výhodné si především udržet dobré vztahy jak s vedením, tak s kolegy.