Opouštíte zaměstnání? Zanechte dobrý dojem!
Každý člověk změní práci přibližně šestkrát za život, proto je užitečné se s odchodem ze zaměstnání umět správně vypořádat. Poradíme Vám, jak zanechat dobrý dojem a udržet si dobré vztahy s vedením i spolupracovníky.
7 důvodů pro změnu zaměstnání
![Loučení může proběhnout příjemně.](/poradna/img/2008/05/6.jpg "Loučení může proběhnout
Postrádáte jistotu, že je Vaše práce tou nejlepší právě pro Vás? Je to časté především po delší době na stejné pozici, kdy se prvotní nadšení začíná vytrácet.
Zkuste si tedy odpovědět na následujících sedm bodů. Čím vícekrát řeknete ANO, tím spíše začněte uvažovat o změně zaměstnání:
- Nemáte možnost se kreativně podílet na vytváření své pracovní náplně, povinnosti máte striktně dané.
- Nevidíte žádný smysl a cíl Vaší práce. Máte pocit, že daná pozice Vám (ani Vy jí) nic nového nepřináší.
- Nemáte radost z dobře odvedeného úkolu, postrádáte pracovní nadšení.
- Nerozumíte si s Vašimi týmovými kolegy a je pro Vás velmi obtížné (až stresující) se s nimi snažit vyjít.
- Celkově selhává komunikace se šéfem nebo se spolupracovníky.
- Ztrácíte respekt k sobě, svým povinnostem, svému nadřízenému či strategii firmy.
- Zaměstnavatel (už) není solidní.
Formální podoba výpovědi
Oficiální forma výpovědi je jakýsi psaný záznam Vašeho odchodu ze zaměstnání. Výpověď napište jako stručný dopis obsahující datum, jméno příjemce, Vaší pozici a den Vašeho odchodu. Nepatří sem žádné osobní věci, pouze fakta.
Dopis je vhodné ukončit pozitivně, například: „Děkuji za možnost ve Vaší společnosti pracovat, pozice vedoucího oddělení logistiky pro mě byla cennou zkušeností. Přeji Vaší společnosti mnoho úspěchů do dalších let“.
Zanechte u nadřízeného dobrý dojem
Rozházet si dlouho budované vztahy na poslední chvíli by nebylo příliš rozumné. Nikdy přeci jen nevíte, kdy a kde se Vám budou dobré kontakty hodit.
Máme pro Vás několik tipů, jak zanechat u nadřízeného ten nejlepší dojem:
-
O výpovědi si promluvte nejdříve se svým nadřízeným, až potom se můžete zmínit před spolupracovníky.
-
Chovejte se zdvořile a profesionálně. Důvody nemusíte vysvětlovat příliš detailně.
-
Připravte nadřízenému Váš pracovní plán, který ukazuje, jaké projekty jste schopen ještě dokončit. Ke zbylým připravte svému nástupci náležité instrukce.
-
Nabídněte zaměstnavateli pomoc s hledáním a zaučením nového pracovníka na Vaši pozici.
-
Buďte v případě potřeby k dispozici. Nevyužijte posledních několik týdnů v práci jen a pouze k vyčerpání Vaší zbylé dovolené.
-
Ukliďte po sobě své pracoviště, vyčistěte svou firemní mailovou schránku. Přehledně také svému nástupci setřiďte potřebné soubory v počítači.
-
Do posledního dne v práci si udržte svou profesionalitu a plňte zodpovědně své povinnosti.
Čeho se vyvarovat po výpovědi
Byli jste propuštěni z nějakého důvodu ze zaměstnání a Vy teď musíte hledat něco nového? Taková situace může být samozřejmě velmi stresující.
Přesto se snažte držet své emoce na uzdě a odejít v klidu a s čistým štítem. K tomu by Vám měly pomoci naše rady:
Udržte si dobré vztahy
Vyvarujte se větších nedorozumění se svým nadřízeným či spolupracovníky. Přestože si o nich můžete myslet něco špatného, nechte si to raději pro sebe. Přeci si na poslední chvíli nepokazíte dobrou reputaci.
Nepomlouvejte svého zaměstnavatele
Pokud se Vás například personalista u přijímacího pohovoru zeptá na bývalé zaměstnání, odpovězte diplomaticky. Očerňováním svého (i bývalého) zaměstnavatele před svými kolegy či před potenciálním nadřízeným si nikoho nezískáte, spíše naopak.
Nezapomeňte požádat nadřízeného o doporučení
Byl nadřízený spokojen s Vaší prací a udržovali jste kladný vztah? Požádejte ho tedy o doporučující dopis pro potenciální zaměstnavatele.
V tomto článku jsme se Vám pokusili poradit v ulehčení nepříjemné životní situace, jakou odchod ze zaměstnání bezesporu je. Ať už opouštíte práci z jakéhokoli důvodu, je výhodné si především udržet dobré vztahy jak s vedením, tak s kolegy.