Nesnáším svoji práci. Mohu to změnit?
Každý z nás to určitě zná. Jednoho dne přijdete do práce a zjistíte, že vás všechno neuvěřitelně otravuje. Nejraději byste se otočili na podpatku a šli domů. Protrpíte celé hodiny u svého stolu a přemýšlíte, jak formulovat výpověď. Dá se v takové chvíli ještě něco udělat? Můžete změnit svůj postoj? Můžete mít svoji práci znovu rádi?
Odpověď je překvapující – ano. Kupodivu mnohdy stačí jen nepatrná změna a lidé opět najdou potřebný elán k výkonu svojí práce. Bohužel ale nestačí jen přesvědčit sami sebe, že vlastně chceme v práci zůstat. Něco se skutečně musí změnit.
V některých případech je možné domluvit se s nadřízeným a změnit obsah náplně práce. Mnohdy to ale není možné. V takových případech nezbývá, než změnit prostředí, ve kterém pracujete.
Můžete požádat o změnu kanceláře, kde bude odlišný výhled z okna, či jiný kolega. Můžete požádat o novou pohodlnou židli, nový monitor, nebo jinou barvu zvýrazňovače… Můžete požádat o jiné benefity a místo stravenek fasovat třeba lístky do kina.
Než ale začnete něco podobného zařizovat, zamyslete se nad tím, zda pomocí této změny dojdete k vytouženému cíli – zaženete odpor k práci. Nabízíme vám několik kroků, jak postupovat.
Udělejte si seznam
Je to stará známá rada. Hodí se vždy a všude. Sepište si, co máte na své práci rádi a co ne. Samozřejmě můžete začít větami typu: „líbí se mi ten ajťák z druhého patra“, nebo „to kafe, co dělá náš automat, je přímo úžasné“.
Ale měli byste se dotknout i témat, která souvisí s obsahem vaší práce. Určitě najdete něco, co máte rádi. Například rádi telefonujete. Je neradi nabízíte produkty. Nebo rádi píšete emaily, ale na jiné téma.
Pozitivní polovinu seznamu nepodceňujte. Ta negativní, s ohledem na vaše psychické naladění, se vám bude psát velmi snadno.
Zamyslete se nad změnou
Nyní máte v rukou seznam. Analyzujte ho a zkoušejte si představit různé změny a jejich důsledky. Dejte si klidně načas. Na konci této fáze byste měli vědět, co byste rádi na své práci změnili, aby vám to pomohlo v ní přežít. A co víc, mít ji zase rád.
Udělejte si plán
Stanovte zcela konkrétní body a postupy, které je potřeba zařídit, aby se situace změnila.
Navštivte šéfa
Nyní nastává nejdůležitější fáze. Měli byste nadřízeného informovat. O tom, že jste nešťastní a o tom, že proti tomu chcete něco udělat. Je velmi pravděpodobné, že ho potěší, že se snažíte aktivně něco vymyslet, než rovnou dát výpověď.
S návštěvou neotálejte a určitě to vyřiďte ústně. Žádné emaily. Uvidíte, jak moc bude šéf ochotný na vaše návrhy přistoupit, ale pokud je neschválí kompletně, určitě navrhne nějakou jejich alternativu.
Nejdůležitější je nevzdat se. Pokud šéf bude nesmlouvavý, možná budete muset návštěvu několikrát zopakovat. Pokud šéf změny povolí, měli byste být trpěliví, když se změny nedostaví okamžitě. A pokud se situace i tak nezlepší a vy budete muset skutečně odejít, můžete být na sebe hrdí, že jste udělali vše, abyste tomu předešli.