Je načase podat výpověď. Skutečně?
Čím je způsobeno, že máte dojem, že už v práci nevydržíte ani minutu a že už je nejvyšší čas dát výpověď? Skutečně se nedá takovým situacím nějak předcházet? Na tyto otázky přináší odpověď náš článek.
Penelope Trunková, americká odbornice na vztahy na pracovišti popisuje podávání výpovědi jednoduše. Pokud nás má šéf rád, zůstaneme. Pokud nás nemá rád, dáváme výpověď. Samozřejmě existuje na pracovišti mnoho nepříjemných situací (moc práce, přesčasy, apod.). Obecně ale platí, že tohle všechno se dá zvládnout, pokud vás má váš vedoucí rád.
Pokud se na to budeme dívat takto, napadne nás, že nepříjemným situacím okolo výpovědí se dá předcházet. Zamyslete se nad vztahem se svým nadřízeným a pokuste se vymyslet, co by se dalo zlepšit. Zde je několik tipů od Trunkové, které vám pomohou zařídit to tak, aby vás měl šéf rád:
Poznejte ho
Pozorujte svého nadřízeného, jak se chová v různých situacích. Vnímejte pozorně, co říká. Utvořte si na něj co nejobjektivnější názor. Čím lépe svého šéfa budete znát, tím lépe dokážete odhadnout, jak se zachová. A čím lépe budete znát jeho reakce, tím lépe budete vědět, jak se k němu máte chovat.
Snažte se mu porozumět a vcítit se
Snažte se, aby vaše společná konverzace nebyla omezená pouze na pracovní témata. Zlidštěte ji. To, že je šéf zrovna nervózní, naštvaný, nebo roztržitý, totiž vůbec nemusí souviset s vámi a vaším pracovním výkonem.
Ptejte se svého nadřízeného na jeho osobní život. Otázky typu „Jaký byl váš víkend“, nebo „Jak se dnes máte“ mohou prolomit ledy. Na druhou stranu byste neměli překročit jisté hranice. Přece jen jde o vašeho nadřízeného.
Poslouchejte, co se říká
Spoustu zajímavých a užitečných se dozvíte od spolupracovníků. Pokud kancelářské drby nejsou zrovna vašim koníčkem, alespoň vedoucího pozorujte při interakci s ostatními. Získáte tak materiál k porovnávání. Chová se k vám stejně nebo jinak, než k ostatním?
Pochvalte ho
Nemyslíme tím, abyste šéfovi lichotili na potkání a chválili jeho novou košili. Zkuste se zamyslet nad jeho prací. Určitě najdete něco, co se mu skutečně povedlo, nebo co se mu daří. Někdy ho nenuceně pochvalte. (Například: „Pane Nováku,skutečně oceňuji, jak jste se včera ke kolegovi Možnému zachoval, přestože to nebylo vaší povinností.“)
Udělejte si dobré jméno mezi kolegy
Chcete-li mít dobrý vztah s nadřízeným, nemůžete se na něj usmívat a za zády ho kritizovat. Buďte si jistí, že se to k němu donese. Budete-li ale u kolegů oblíbený a známý jako pracant a slušný člověk a nebudete-li šéfa tajně pomlouvat, kolegové vám u něj udělají tu nejlepší reklamu na světě.
Všechno neovlivníte
Občas se stane, že se můžete třeba rozkrájet, ale s vaším šéfem to ani nehne. Někdy to tak prostě je. Ať uděláte cokoliv, některé lidi nedonutíte, aby vás měli rádi. Neznamená to ale, že děláte něco špatně. Může jít třeba o to, že šéfovi fyzicky připomínáte jeho příšerně ukecaného bratrance.
Až budete mít příště pocit, že vás šéf nemá rád, místo toho, abyste si řekli, že je to „starej cvok“, se raději zamyslete nad tím, co můžete udělat proto, abyste se to změnilo. Není stoprocentní, že se vám to povede, ale rozhodně si tímto přístupem zlepšíte nahlížení na nadřízeného a v práci se budete cítit lépe.