Jak si v práci napravit pošramocenou reputaci?
Něco jste udělali špatně. Zapomněli jste na velmi důležitou schůzku, kde jste měli reprezentovat firmu. Nebo jste špatně přepsali číslo a váš podnik přišel o mnoho peněz. Možná jste měli poměr se sekretářkou, který vyšel najevo. Zkrátka, jste na tom špatně. Vaše reputace je v troskách. To, že jste udělali chybu, ale neznamená, že je konec vaší kariéry. **
Každý občas udělá chybu, jenže ne každý se dopustí omylu fatálního. Malé chyby se dají odstranit jednoduše bez přítomnosti publika. Pokud ale způsobíte firemní krizi, všichni budou moc dobře vědět, že zato můžete právě vy. Pro všechny je snazší se s problémem vyrovnat, když je konkrétní viník. A také dají jasně najevo, že oni zato rozhodně nemůžou.
Může se jednat o interní problém. Horší je, pokud něco vyjde najevo i mimo území firmy. Nezapomeňte, že v sázce v takových případech není jen vaše pověst, ale i reputace celého podniku.
Přestože vás lidé v případě takového omylu odsoudí, neznamená to automaticky, že si musíte sbalit kufry a odstěhovat se do jiné země. I když uděláte chybu, není to znamení, že jste celkově neschopný, že jiné věci neumíte dělat dobře. Všechny chyby se napravit nedají, ale můžete ukázat, že i přesto stojí zato mít vás ve firmě a být hrdý na takové pracovníky.
Jak na to?
Připusťte kritiku.
Pokud jste pod palbou výčitek, co všechno jste provedli špatně, neutíkejte a neschovávejte se. Nemá to smysl a rozhodně ne jakýkoliv přínos. Poslechněte si, co vám ostatní říkají, a sami nad sebou se zamyslete: je něco z toho, co kolegové tvrdí, oprávněné? Přestože to bolí, buďte k sobě upřímní.
Někteří možná přehání, chtějí jen využít vašeho klopýtnutí, ale jiní vám říkají konstruktivní informace. Být slepý a tvrdohlavý vám nepomůže. Dávejte si pozor, abyste si neuvědomili, že jste měli poslouchat, až příliš pozdě – až budete bez práce.
Co mělo být jinak?
Sepište si všechny události, které se odehrály od vzniku problému do dnešního dne. Udělejte si poznámky, jak byste se měl rozhodnout či chovat jinak, kdybyste měli možnost prožít ty situace znovu. Nejde o to, abyste brečeli nad rozlitým mlékem, že to všechno mohlo být jinak.
Cílem je uvědomit si nedostatky. Už se vám někdy něco podobného stalo? Neopakujete své chyby? Také se zamyslete nad kontextem situace. Možná jste se zachovali podle psaných pravidel, ale zapomněli jste reagovat na konkrétní situaci. Vždy je třeba být ve střehu a všímat si, co je tentokrát potřeba udělat trochu jinak.
Sepsané informace pro vás mohou být vodítkem v dalších problematických situacích. Mohou vám ukázat správný směr nebo naopak zamezit tomu, abyste znovu šlápli vedle.
Vezměte úkol, který nikdo nechce.
V každé práci jsou činnosti, které nikdo nechce dělat. Jsou moc intelektuálně či časově náročné, moc zodpovědné nebo moc nudné. Na poradě si všichni tajně přejí, aby to nebyli právě oni, kdo budou vybráni pro splnění onoho úkolu.
Přihlaste se. Pokud se jedná o nezajímavou činnost, všichni vám budou vděčni, že to děláte za ně. V případě, že jde o složitou práci či těžko řešitelný problém, získáte respekt a obdiv, pokud se vám podaří ho zvládnout nebo vyřešit. Úspěšné vykonání podobného úkolu je jednou z nejlepších cest ke znovunabytí důvěry spolupracovníků a nadřízených.
Oslovte své kritiky.
Pokud je vaše pověst v troskách, není nejvhodnější „dřepnout si na zadek“ nebo se schovat v rohu a krýt si záda pomocí vašich nejbližších spolupracovníků, kteří jsou na vaší straně.
Promluvte si s vašimi největšími kritiky. Ti, kteří nehlasitěji dávají najevo nesouhlas s vaším chováním, jsou většinou ti, kteří budou nejvíce ochotní vás vychvalovat, jakmile se změní situace. Získejte je na svoji stranu co nejdříve. Bez halasné kritiky se rychleji zapomene, co se stalo.
Zeptejte se jich, co by chtěli jinak. Samozřejmě není správným řešením udělat všechny změny podle jejich přání. Ale je velmi důležité být schopen pracovat s rozdílnými názory všech lidí a vytvořit řešení, s kterým budou souhlasit všichni. Pokud se vám to povede, rychle si vás zase oblíbí.
Buďte připraven na maraton.
Nečekejte, že to, co jste si nadrobili, stihnete stoprocentně zamést během pár dní. Bude to trvat. Je třeba být trpělivý a odhodlaný. Udělat chybu je otázka třeba jen pár minut. Ale napravit ji, to může trvat i roky.
Musíte jet na maximum. Přestože budete unaveni a vaším jediným přáním bude ležet v teplé posteli, je třeba chodit na schůze, vídat se s kolegy, pracovat přesčas atd. Je třeba všem ukázat, že za stínem pochybností, který na vás padl, jste výkonným pracovníkem. Dejte ostatním šanci si uvědomit, že jste ochotni udělat vše proto, aby vaše práce byla dobře odvedená, a že jste tudíž dobrá investice.
V dnešní době už se na klopýtnutí a chyby zapomíná rychleji než dříve. Využijte toho. Neseďte doma a netruchlete. Jděte do boje. Bude to náročné, ale získat znovu důvěru či respekt není nereálné.