Devět tipů pro úspěch na novém pracovišti
Přijali Vás na pracovní pozici Vašich snů a Vy teď nechcete svou šanci pokazit? Poradíme Vám, jak se co nejrychleji adaptovat na pracovišti. Především pak, jak v nové práci dobře zapůsobit a zajistit si dlouhodobou spokojenost nadřízeného.
Nástup do zaměstnání
V novém zaměstnání se od počátku snažte vytvářet si dobrou reputaci. Nejvíc samozřejmě záleží na Vašich schopnostech plnit zadané úkoly. Důležitou roli hraje ale i vzájemná komunikace s nadřízeným a kolegy.
Máme zde pro Vás 9 užitečných tipů. Budete-li se jimi řídit, máte šanci během zkušební doby přesvědčit svého šéfa, že se na danou pozici opravdu hodíte.
![Začněte v nové práci dobře.](/poradna/img/2008/04/28.jpg "Začněte v nové p
1. Zorientujte se ve svých povinnostech
Promluvte s nadřízeným o tom, co Vaše pozice konkrétně obnáší. Budete-li znát jeho přesná očekávání, předejdete případným nedorozuměním. Snažte se co nejdříve na pracovišti adaptovat. Učte se zvládat zadané úkoly kvalitně a rychle.
2. Nebojte se ptát
Je samozřejmé, že na vše nepřijdete bez cizí pomoci. Proto se nebojte zeptat, když v čemkoli tápete. Vytipujte si, kdo z kolegů je nejpřístupnější a s ním se domluvte, že za ním v případě potřeby přijdete pro radu.
3. Zapadněte do kolektivu
Nestačí jen dělat dobře svou práci, musíte být také přijati týmovými kolegy. Neschovávejte se před nimi, komunikujte zpříma a otevřeně.
4. Spolupracujte
Především pokud máte pracovat v týmu, je zkoordinujte Vaše schopnosti a znalosti s Vašimi spolupracovníky. Máte tak šanci stát se pro tým nezbytným článkem.
5. Přizpůsobte se firemní kultuře
95% výpovědí je způsobeno právě tím, že se nový zaměstnanec neztotožní s firemní kulturou. Snažte se tedy vysledovat zvyky, které na pracovišti panují. Všímejte si, jak spolu lidé komunikují, jak se oblékají. Postupně se tomu přizpůsobujte.
6. Sledujte novinky
Sledujte aktuální dění ve Vašem oboru. Čtěte tematické časopisy či knihy. Držte krok s konkurencí a prokažte, že jste neustále „v obraze“.
7. Veďte vyvážený život
Mimo zaměstnání se snažte načerpat dostatek nových sil dostatečným spánkem, relaxací či sportem. Do zaměstnání choďte svěží, bude Vám to lépe přemýšlet.
8. Mluvte o svých výkonech se šéfem
Po nějaké době si vyžádejte zpětnou vazbu od nadřízeného. Domluvte si s ním schůzku a promluvte si společně o Vašich výkonech. Chtějte slyšet nejen konstruktivní kritiku, ale i to, s čím je spokojen.
9. Najděte si cíle do budoucna
Nadřízení mají rádi iniciativní zaměstnance. Proto začněte postupně vymýšlet nějaké vhodné projekty, které můžete časem pomoci zrealizovat. Je to způsob, jak si nenechat práci zevšednět. Zároveň tak budete na nejlepší cestě k povýšení.
Jak si práci udržet
Zaměstnavatelé si všeobecně váží především loajálních spolehlivých zaměstnanců. Jak se tedy chovat, aby s Vámi byl nadřízený dlouhodobě spokojen? Máme pro Vás ještě jedno desatero, které Vám poradí, jak vyniknete mezi ostatními zaměstnanci:
-
Dodržujte smluvenou pracovní dobu, choďte vždy a všude včas.
-
Oblékejte se vhodně vzhledem k dané pozici a firemní kultuře.
-
Úkoly odevzdávejte v zadaném termínu.
-
Ptejte se, když něčemu neporozumíte.
-
Přijímejte konstruktivní kritiku a z oprávněných výtek se poučte.
-
Učte se s chutí novým věcem.
-
Mějte k práci pozitivní vztah.
-
Buďte týmovým hráčem.
-
Buďte iniciativní.
-
Vyznejte se ve struktuře společnosti.
Po nástupu do nové práce se snažte především zorientovat se ve svých pracovních povinnostech. Užitečné je detailně je rozebrat se svým šéfem a znát jeho přesná očekávání. Cenné rady do začátku můžete získat také od svých spolupracovníků, kteří se už na pracovišti vyznají. Po čase si pak od nadřízeného vyžádejte zpětnou vazbu a zjistěte jak si vedete. Z každé výtky se poučte a své nedostatky odstraňujte. S Vaší prací pak bude spokojeno nejen vedení, příjemný pocit z ní budete mít i Vy.