Úsměv, prosím
Čím dál častěji se setkáváme se společnostmi, které po svých zaměstnancích požadují neustále dobrou náladu a všudypřítomný úsměv. Z jakého důvodu to dělají? Jde s úsměvem skutečně všechno lépe?
Každý zaměstnavatel si přeje mít šťastné zaměstnance. Důvod je jednoduchý. Šťastní lidé odvádějí lepší práci, jsou více motivovaní, přicházejí s novými nápady a neupadají do stereotypů. Lze ale dosáhnout tohoto cíle nuceným úsměvem?
![Některé lidi úsměvu nenaučíte.](/poradna/img/2008/11/usmev-prosim.jpg "Některé lidi úsměvu ne
Vejce, nebo slepice?
Přestože v tomto směru bylo provedeno mnoho výzkumů, psychologie nám nedovede stoprocentně odpovědět na otázku, zda mimika obličeje je pouze odrazem prožívaných emocí, nebo je může způsobovat.
Na první pohled se zdá logické, že výraz obličeje je druhotný. Smějeme se, jsme-li veselí, mračíme se, když jsme smutní. To ale neplatí stoprocentně.
Vzpomeňte si na dětská léta, když jste hráli s kamarády hru, kdo koho dřív rozesměje. Snažili jste se vydržet vážní a mnohdy se vám dokonce povedlo navodit si špatnou náladu. Není to tak? Nebo naopak. V situaci, kdy jste naštvaní či smutní se zkuste chvíli usmívat, a uvidíte, že vám za chvíli nebude všechno připadat tak černé.
Právě tato teorie je důvodem, proč v mnohých firmách mají lidé nařízeno usmívat se.
Výhody úsměvu
Mimo spokojenosti toho, kdo se usmívá, přináší úsměv i jiná pozitiva. Usměvaví lidé vypadají sympatičtěji a vstřícněji. Lidé se nebojí s nimi komunikovat. To je výhodné jak mezi kolegy, tak ve vztahu zaměstnanec – zákazník.
Nutit?
Úsměv je skutečně velice pozitivní věc. Máme ale právo ho po někom vyžadovat? A to osm hodin denně? Není skutečně trochu přehnané nechat viset v zaměstnanecké místnosti zrcadlo s nápisem „Check your smile“?
Management by se měl snažit především zajistit takové podmínky, aby byli pracovníci spokojení. Spokojenost je prvním krůčkem k úsměvu. Můžeme zaměstnance požádat, zda by se mohli pokusit tvářit se pozitivně. Zároveň si ale vždy musíme uvědomit, že pro některé lidi není vůbec přirozené se usmívat, a ti by se cítili frustrovaní a pod nátlakem.
Usměvavý pracovník je to největší bohatství, které společnost může mít. Zároveň ale mnohdy platí, že není nic horšího, než falešný úsměv. Raději nastavte ve vaší firmě podmínky tak, aby se vaši zaměstnanci chtěli usmívat.