Ideální uchazeč: Udělejte mu tu nejlepší nabídku
Hledáte někoho nového do firmy. Udělali jste výběrové řízení a našli toho pravého. Člověka, o kterého skutečně stojíte. Splňuje maximum vašich požadavků a nemít ho jako zaměstnance by byla opravdu velká ztráta. A co kdyby navíc šel ke konkurenci? Katastrofa. Jenže dotyčný opravdu váhá. Dostal i jiné nabídky a teď přemýšlí, kterou zvolí. Udělejte mu takovou nabídku, aby okamžitě váhat přestal.
Zjistěte jeho požadavky. Je nutné vědět, co vlastně váš vysněný zaměstnanec očekává, například kolik chce peněz, abyste věděli, jestli vedoucím vaší firmy stojí dotyčný opravdu zato. Protože od jisté finanční hranice už ani úžasný pracant není tak lukrativní investice, jak se nejdříve zdálo.
Nebuďte průhlední. Informace sice potřebujete, ale není třeba hned vyložit všechny karty. Dáte-li uchazeči pocit, že uděláte cokoliv, abyste ho získali, nadsadí podmínky nepřiměřeně vysoko. Zkrátka pochopí, že jeho schopnosti jsou pro vás cenné.
Zeptat se na finanční požadavky můžete například takto: „Nechci ve vás vzbudit pocit dobré příležitosti, pokud se neshoduje s vašimi finančními potřebami. Pak bychom oba plýtvali časem. Jaké jsou vaše požadavky? Vzhledem k tomu, že chcete nové místo, změnu, máte jistě konkrétní představu.“
Můžete přidat větu o tom, že existují i jiní kandidáti. Ale nedávejte tyto dvě témata v rozhovoru okamžitě za sebou, aby to neznělo jako varování či výstraha. To byste pak viděli už jen uchazečovy záda.
Buďte slušní. Kandidát nesmí mít pocit, že informace využijete proti němu. Ptejte se, na co potřebujete, ale v rámci mezí, ať se dotyčný necítí nepříjemně.
Najděte kompromis. Už víte, jak si to uchazeč představuje. Porovnejte jeho požadavky se svými. Rozmyslete se, kam až vám stojí zato ustoupit. Také nezapomeňte, že mu nemůžete dát vše. Pokud byste totiž přijali člověka, který by si všechny vstupní podmínky nastavil podle sebe, začala by se mu líbit moc a časem by chtěl stále víc a víc. Věděl by, že si to může dovolit.
Jednejte rychle. Jestli se budete muset kandidáta vzdát, udělejte to rychle. Jinak budete investovat mnoho času a energie, a také nadějí, do vztahu, který vám nepřinese výsledky.
Buďte efektivní. Takřka vše se dá měřit. Klíčem je poměr všech, kterým jste udělali nabídku na pracovní poměr versus těch, kteří nabídku přijali. Ze statistického hlediska je potřeba mít 80% úspěšnost. To znamená, že v 80% případů, kdy někomu nabídnete práci, by měli oslovení přijmout. Pokud pod toto číslo klesnete, někde se stala chyba. Vaše výběrové řízení není dostatečně efektivní.
Pokud oslovený stejně odmítne, najděte druhého nejlepšího. A hned na začátku vaší nabídky mu řekněte, jaký mu nabízíte plat. Vycházejte z požadavků předchozího kandidáta. Řekněte, že o takových věcech nevyjednáváte. Dodá to vašemu jednání profesionální charakter.
Klíčem k úspěchu je připravenost. Zorganizujte svůj tým, připravte si postup, s jehož pomocí docílíte vytoužených výsledků. Pomůže vám to vytvořit dlouhotrvající pracovní vztah.