Současný trend: Firma společensky odpovědná
Sociální rozměr podnikání je pojem skloňovaný v posledních letech čím dál častěji. Zejména nadnárodní organizace, jejichž činnost je na očích široké veřejnosti, vyvíjejí aktivity prospěšné zaměstnancům i celé společnosti. Někdy to může být i určitá úlitba společnosti za možné negativní dopady podnikání na životní prostředí a trh práce v regionu, kde organizace působí.
Kromě toho ale existuje i mnoho firem, jejichž management má přirozené sociální cítění a ekologické jednání bez nutnosti něco dokazovat veřejnosti. Co tyto subjekty s různou motivací může spojovat?
Existuje potřeba posílit dobrou pověst organizace. Média i neziskové organizace totiž stále častěji odhalují a pranýřují neetické či neekologické podnikání. Atmosféra ve společnosti vede mnoho organizací k zavedení „pozitivních“ opatření pro zajištění zaměstnanců, podporu jejich zdraví a rozvoje a pro ochranu životního prostředí. Všechny společnosti usilující o zodpovědné podnikání spojuje pojem CSR.
Co je koncept podnikání CSR
Společenská odpovědnost v podnikání neboli CSR (Corporate Social Responsibility) je koncept odpovědného chování, a to nejen v oblasti obchodní strategie, ale také v oblasti životního prostředí a sociálního dopadu fungování firmy. Na prvním místě pak není jen zisk z podnikatelských aktivit, ale také společenská prospěšnost.
Organizace dobrovolně rozhodují, zdali koncept CSR přijmou, a jakým způsobem stanoví své hodnoty a priority. Aktivity by měly odpovídat charakteru organizace a být v souladu s etickým přesvědčením managementu i zaměstnanců.
Trojí zodpovědnost CSR
Zásady jednání společensky odpovědné organizace lze rozdělit do třech složek tzv. trojí zodpovědnosti. Zasahuje oblast ekonomickou, sociální a enviromentální. Zkusme si shrnout základní zásady zodpovědnosti v jednotlivých sférách. Bývají stanoveny v normách či kodexu společnosti.
Ekonomická sféra CSR
- Transparentnost podnikání
- Dobré vztahy s veřejností, zákazníky, obchodními partnery a akcionáři
- Férová odměna za práci zaměstnanců
- Nepřípustnost korupce
- Ochrana duševního vlastnictví
- Sociální sféra CSR
- Dobročinné jednání a dárcovství – firemní filantropie
- Otevřená komunikace uvnitř i vně organizace
- Ochrana lidských práv
- Dodržování pravidel a norem
- Enviromentální sféra CSR
- Certifikace procesů a produktů – ISO normy
- Produkce šetrná k životnímu prostředí
- Ekologická opatření na všech odděleních organizace
- Ochrana přírodních zdrojů využívaných při podnikání
- Zapojení do projektů ochrany přírody v regionu podnikání
- Výhody CSR pro organizaci
Zavedení konceptu Společenské odpovědnosti firmy znamená zviditelnit se jako férový zaměstnavatel a obchodní partner. Poslouží k rozvoji a udržení ekonomického úspěchu a posílení hodnoty značky. Vede k získání konkurenční výhody tím, že organizace buduje svou dobrou pověst.
Transparentním jednáním získává firma důvěru svého okolí. Zákazníci pak očekávají kvalitu výrobků a služeb a také solidní přístup. Obchodní partneři a dodavatelé ocení loajalitu, dlouhodobou spolupráci a dodržování dohod i platebních termínů. Zaměstnance motivuje pracovat pro firmu, na kterou mohou být hrdi, a stoupá jejich produktivita práce. Obyvatelé regionu, ve kterém organizace působí, přivítají, když se firma chová odpovědně ke společnosti i k okolnímu prostředí a mohou vzniknout zajímavé komunitní projekty.
Jak na filantropii v rámci CSR
Organizace, která zvažuje společensky odpovědný přístup, a rozhoduje se pro filantropickou strategii, by měla zpočátku popřemýšlet, jakou oblast finančně či jinak podpoří. Zamyslet se nad regionem, kde bude působit a jaké prostředky použije. Lze využít zkušenosti získané z komerční sféry a nabídnout profesní zkušenosti neziskovému sektoru v rámci bezplatného poradenství či zapůjčit zaměstnance na dobrovolnickou výpomoc.
Předání zkušeností a know how může být jednou formou pomoci. Další možností je vybrat si dle vlastních priorit charitativní projekt či neziskovou organizaci a podpořit ji i finančně či věcně některými ze svých produktů nebo služeb. Výhodu oběma stranám přináší dlouhodobá a koncepční spolupráce.
Status CSR v České republice
Společenská odpovědnost firem je uznávána jako strategie i Evropskou unií, která ji definuje jako „odpovědnost podniků za dopady jejich činností na společnost“. Předpokladem úspěchu integrace CSR je systematický přístup, kdy odpovědné chování navazuje na obchodní strategii, hodnoty a poslání podniku.
V České republice většinou najdeme pojem CSR ve stanovách velkých nadnárodních firem. Postupně můžeme zaznamenat pozitivní kroky týkající se propagace a podpory společenské odpovědnosti ze strany státu. Vláda České republiky vloni schválila "Národní akční plán společenské odpovědnosti organizací v České republice".
Záměrem obsažených dobrovolných aktivit je především motivovat komerční podniky, neziskové organizace i orgány státní správy k uplatňování společenské odpovědnosti. V České republice lze získat Standard odpovědné firmy, který uděluje Fórum dárců nebo ocenění Podnik Fair Play udílené Iniciativou Etického fóra ČR.
Co říci závěrem...
Podnikání a jeho úloha ve společnosti se v současné době mění. Veřejnost posuzuje činnost organizace nejen podle kvality nabízených služeb a produktů, ale také podle míry odpovědnosti za působení na společnost a životní prostředí. Odpovědné chování firmě přináší významný potenciál rozvoje, udržení i řešení možných krizových situací. Společensky odpovědné chování organizace a zájem o otázky týkající stavu společenského a životního prostředí je dlouhodobou investicí, prospěšnou pro všechny zúčastněné.
Ing. Sabina Morawitzová