Řešíte ve vaší společnosti neobvyklý problém, úkol či obtížnou situaci? Pozvěte si na pomoc interim manažera
Vaše nejhorší obavy se naplnily, firma se dostala do patové situace a stávající personál si se situací neví rady. Nebo se může jednat o jednorázovou operaci, na kterou si potřebujete najmout odborníka. Můžete využít dočasných služeb tzv. interim manažera neboli manažera „na dobu určitou“.
Kdo je to interim manažer?
Jedná se o specializovaného odborníka či vrcholového manažera, který se nechá najímat na dobu určitou, potřebnou k vyřešení naléhavé situace či problému v organizaci (nejčastěji čtvrt až půl roku). Poskytuje vlastně službu „na klíč“ a šitou na míru vaší společnosti. Interim manažer je člověk s kvalitním vzděláním, víceletou praxí a mnoha zkušenostmi v oboru, ve kterém právě potřebujete poradit a metodicky vést.
Kde může interim manažer pomoci?
Interim manažer může napomoci v mnoha oblastech, například převzetím krizového řízení organizace nebo při potřebě restrukturalizace. Můžete se na něho obrátit v období rozvoje nebo naopak úpadku firmy. Poradí s řešením personálních záležitostí – od výběrových řízení počínaje, přes řešení konfliktů až po hromadné propouštění a outplacement zaměstnanců (poradenství při hledání nového zaměstnání). Dále může být prospěšný při řešení optimalizace finančních toků či odstranění technologických zádrhelů, při vedení vyjednávání nejrůznějšího druhu, na neobvyklou zahraniční zakázku, při potřebě změn v logistických procesech, na pomoc při zefektivnění administrativy, pro vypracování standardů řízení jakosti či v dalších mimořádných situacích, jako může být dlouhodobý zástup manažera, který onemocněl nebo odcestoval.
Jak vypadá práce interim manažera?
Interim manažer se na určitý čas stává vaším zaměstnancem a členem vedení firmy. Je třeba počítat s tím, že se dostane do přímého kontaktu s ostatními zaměstnanci a prostředím firmy. Je to práce časově a úkolově ohraničená, která je v krátkodobém horizontu pro vaši firmu zvýšeným nákladem, avšak s výrazným efektem do budoucna, když interim manažer svůj úkol úspěšně splní. Odměna pro interim manažera je výrazně vyšší než u stálých zaměstnanců, ale veškerý určený čas věnuje splnění úkolu, a nemusí se zabývat osobními vazbami ve firmě ani budováním kariérního postu. Dalšími přínosy pro vaši organizaci jsou nový pohled na situaci a souvislosti, neotřelé a ověřené postupy, předání zkušeností vašim zaměstnancům. Nejedná se pouze o konzultační činnost, ale o podílení se na vedení firmy či výkonné řízení svěřeného úseku např. dočasná funkce obchodního ředitele při expanzi na zahraniční trhy a podobně.
Kde interim manažera hledat?
Interim manažer se ve většině případů specializuje na určité oblasti, lze se tedy o něm a jeho činnostech dočíst na specializovaných profesních webech. Také lze v běžném internetovém vyhledávači zadat klíčová slova a objeví se řada kontaktů. V České republice existuje několik poradenských společností, sdružení interim manažerů či sítí spolupracujících manažerů dle profesí, na které se můžete obrátit, např. profesní sdružení Česká asociace interim managementu. Lze také oslovit renomovanou personální agenturu s žádostí o zprostředkování. Doporučujeme ověřit si reference na manažera, pro kterého se rozhodujete. Kontakty na předchozí zákazníky a reference naleznete většinou v prezentačním portfoliu interim manažera na jeho webových stránkách nebo lze vyžádat zaslání na vyžádání.
Čím spolupráce končí?
Stěžejním okamžikem je splnění dohodnutých cílů a ukončení úkolu interim manažerem. Práce je odevzdána a firma získala významnou pomoc při překlenutí neobvyklé situace. Ze získaných zkušeností a znalostí předaných interim manažerem bude těžit v budoucnosti. V případě úspěšnosti celého projektu získává interim manažer na konci spolupráce nejen finanční odměnu za svoji práci, ale také reference, které mu „otevírají“ dveře k dalším zákazníkům.
Ing. Sabina Morawitzová