Rady pro vedoucí pracovníky, jak motivovat zaměstnance v těžkých obdobích
Někdy ve firmě nastanou nelehké chvíle. Může jít například o neshody mezi zaměstnanci, o stávku či zkrátka o to, že se firma nachází ve finanční krizi. V takovém období je třeba udržet pracovníky výkonné a co nejméně stresované. Následující článek upozorňuje na věci, na které by vedoucí neměli v těžkých chvílích zapomínat.
Pokud jste vedoucí pracovník, manažer, musíte neustále přemýšlet nad tím, jak s podřízenými komunikujete a jak oni s vámi, zda jste něco nezapomněli nebo u někoho nepřehlédli nějaký problém. Kromě sociálních vztahů a problémů musíte být schopni svůj tým vést tak, aby přinášel výsledky. Přesto, že jsou to úkoly, které na vás čekají dnes a denně, jsou chvíle, kdy je třeba na to myslet o to usilovněji.
Období krize
Pokud se vaše firma nachází například ve finanční krizi, zaměstnanci jsou s největší pravděpodobností silně stresováni. Neví, zda dostanou příští plat, neví, zda neskončí bez práce, a kdyby to tak nakonec dopadlo, obávají se toho, kde tak narychlo seženou jinou.
Taková situace vám může nejen odvést pracovníky, ale zároveň způsobit, že ti, kteří zůstali, nejsou výkonní. Není se čemu divit, je to velký nátlak. Časy jsou nejisté a proměnlivé. Lidé začnou být nesoustředění a neproduktivní, reagují nezvykle.
Otevřené dveře
Správný zaměstnanec má být pro práci nadšený a motivovaný a to je právě úkolem manažerů. Hlavně nezapomeňte v podobných situacích zůstat podřízeným nablízku. Fyzicky, psychicky i emocionálně. Buďte opravdu pozorní a vnímaví, co se v těchto chvílích kolem vás děje.
Držte paniku v mezích. Lidem pomáhá, když ví, že je někdo připraven nabídnout jim pomocnou ruku a že v případě nouze bude kam se obrátit. Použijte všechny metody na to, aby se váš tým semkl dohromady, aby se všichni cítili „napojeni“. Jde o tzv. efekt otevřených dveří, kdy každý může přijít a řešit s vámi úzkost nebo problém, který prožívá.
Další možností, jak zaměstnance zbavit části stresu, je poslat je někam ven. Zařídit, aby měnili prostředí a byli na čerstvém vzduchu. Ať už se jedná jen o oběd, který si alespoň jednou za čas dáte mimo pozemky firmy či se projdete do jiné restaurace než obvykle, nebo je vyšlete prostě něco zařídit a pohlídáte si, aby to nedělal stále jeden člověk.
Zůstaňte soustředění
Pracovníci si musí být vědomi toho, že mají jistou povinnost k ostatním členům pracovního týmu, což znamená, že každý se musí držet plánu jemu určenému a směřovat k vytyčeným cílům. Připomeňte jim, že práce každého jedince je důležitá pro celkový úspěch. Budete-li vy v klidu a soustředění, budou i oni.
Používejte sociální média
Samozřejmě nejlepší je mluvit s lidmi osobně, ale na to není vždy čas nebo to není každému úplně po chuti. Také se může stát, že někteří vaši podřízení pracují v jiném městě či jiné zemi. V těchto případech je ideální používat komunikaci přes e-mail či Facebook. Je to skvělý způsob jak dát všem pocit, že jsou zapojení a potřební.
Nezapomeňte se smát
Humor uvolňuje stres. Najděte cesty, jak pobavit zaměstnance. A taky dejte prostor jim, ať pobaví vás. Rozdávejte práci co nejvíce podle toho, co koho baví. Ať si v práci užívají činností, které je naplňují. Dodejte jim energii a plně je zaměstnejte.
Pokud se dostanete do situace, kdy budete muset některé zaměstnance propustit, nechovejte se povýšeně, ale ohleduplně. Dejte dotyčnému čas v klidu vyklidit prostor a promluvit si s ostatními. Nezapomeňte, že vaši současní zaměstnanci uvidí, jak jste s vyhozeným naložili. Také mu zkuste dát tipy, jak a kde najít novou práci v oboru.
V těžkých časech se k vám lidé postaví podle toho, jak jste se k nim chovali dříve v běžných situacích. Býváte-li běžně vstřícní, přístupní a respektovaní, nemáte se čeho obávat. Je to tak, jako když vkládáte na svůj bankovní účet peníze na horší časy. Akorát s tím rozdílem, že tento účet je sociálně-emoční.