Jazykové kurzy pro zaměstnance? Nekupujte zajíce v pytli!
Chcete svým zaměstnancům poskytnout výuku cizího jazyka? Možností se nabízí tolik, že jen málokdo se v nich dokáže zorientovat. Jaký kurz vybrat a na co si dát při výběru jazykové školy pozor?
Velmi častým benefitem, který v současnosti nabízejí firmy svým zaměstnancům, je jazykové vzdělávání. Jazykově vybavení zaměstnanci jsou nejen skvělou vizitkou pro zaměstnavatele, ale přispívají také k rozvoji celé organizace. Pokud vaše firma nedisponuje vlastním vzdělávacím střediskem, máte možnost obrátit se na některou z jazykových škol. Ne vždy je však volba správná. Na co byste se měli při výběru jazykového kurzu zaměřit, aby
Internetové stránky mnohé napoví
Základní přehled o tom, jaká kritéria můžete při výběru jazykové školy zohledňovat, naleznete v internetové databázi jazykových škol. Najdete zde kompletní nabídku jazykových škol v celé České republice, takže si můžete udělat představu o tom, jaké jsou vaše možnosti.
Už samotné webové stránky vám o jazykové škole leccos napoví. Všechny potřebné informace by měly být snadno dohledatelné a neměl by chybět kontakt, na který se můžete obrátit v případě jakýchkoli dotazů.
Než kurz zaplatíte, informujte se také o tom, jaké jsou reference na jazykovou školu, co všechno je v ceně kurzovného zahrnuto, a jak bude výuka probíhat.
Kurz ušitý na míru
Mezi informace, o které byste se měli zajímat, patří také vzdělání lektorů. Kvalitní jazyková škola vám bude schopná sdělit, jaké kvalifikace její lektoři dosáhli.
Samozřejmostí bude také audit. Jedná se vlastně o rozřazovací test, díky němuž lektor získá představu o jazykových schopnostech vašich zaměstnanců. Na základě auditu pak sestaví skupiny, ve kterých bude vyučovat s ohledem na jazykovou úroveň a potřebu jednotlivých členů. Vy jako zaměstnavatel pak budete mít jistotu, že jazykový kurz vašim zaměstnancům dá opravdu to, co chcete.
Audit je vhodné zařadit nejen na začátek, ale také na závěr jazykového kurzu. Kvalitu proběhlého kurzu a jeho přínos pro účastníky je totiž možné posoudit právě díky měřitelným výstupům u jednotlivců.
Český lektor nebo rodilý mluvčí?
Poměrně časté diskuze se také vedou o tom, zda je pro výuku jazyků vhodnější český lektor nebo rodilý mluvčí. Obecně se má za to, že pro začátečníky a mírně pokročilé je vhodnější český lektor. Při vysvětlování nové gramatiky se tak přejde jazykovým bariérám a nesprávnému pochopení látky.
Pokud jsou vaši zaměstnanci naopak pokročilí a potřebují spíše zdokonalit své konverzační dovednosti, využijte spíše cizince. Jedním z důvodů je překonání ostychu mluvit cizím jazykem. Pokud se totiž budou chtít s rodilým mluvčím domluvit, nic jiného jim často nezbude.
Některé jazykové školy již výběr lektora umožňují.
Certifikát jako motivace
Rozhodujícím kritériem pro výběr jazykového kurzu by měl být i výstup, který absolventi mají. Získají vaši zaměstnanci mezinárodní certifikát nebo budou moci složit Státní jazykovou zkoušku? Za zmínku také stojí to, že v současné době jsou žádanější zahraniční certifikáty s mezinárodní platností a popularita českých jazykových certifikátů klesá.
Mezi evropskými certifikáty jsou nejvýznamnější cambridgeské zkoušky v angličtině, pro němčinu jsou to certifikáty Goethe institutu a ve francouzštině certifikáty Francouzského institutu.
Certifikát se zároveň může stát skvělou motivací. Účast v jazykovém kurzu má totiž jasný cíl a pevný rámec.
Jako motivace můžou zaměstnancům soužit i finanční bonusy za pravidelnou docházku a úspěšnost v testech, anebo finanční spoluúčast na jazykovém kurzu v případě, že zaměstnanec nedosáhne předepsané úrovně.
Studium jazyka? Možností je několik
Některé jazykové školy umožňují klientů zvolit si místo, kde bude výuka probíhat. Vaši zaměstnanci mohou navštěvovat přímo prostory jazykové školy nebo může lektor docházet do vaší firmy.
Zajímavá je také možnost intenzivních jazykových kurzů, které se konají obvykle jednou měsíčně od čtvrtka do neděle, o to však intenzivněji. Kurz probíhá pod vedením českých i zahraničních lektorů v některém z rekreačních středisek. Účastníci jsou mimo své pracovní prostředí a mohou se tak plně věnovat výuce jazyka. Semestr takového kurzu vydá za dva semestry studia jazyka ve formě dvou hodin týdně o devadesáti minutách.
Dobrá jazyková škola se pozná mimo jiné podle toho, jak komunikuje se svými klienty. Měla by být ochotna řešit problémy a stížnosti a poskytovat dostatečné a nezkreslené informace. Jen tak si můžete být jisti, absolvování kurzu přinese užitek jak vašim zaměstnancům, tak také firmě jako celku.