Jak využít internetu k marketingovým účelům
Internet je sice již velmi známou a rozšířenou záležitostí, ale jste si jisti, že vaše firma využívá internet opravdu na maximum? Možností je opravdu hodně a pro dobrý obchod je vhodné žádnou nevynechat.
Většina firem má v dnešní době svůj web. Stránek na internetu je nepřeberné množství a tak je třeba udělat vše proto, aby potenciální zákazník na vaše stránky nezapomněl, aby ho upoutaly a vrátil se tam. Proto je důležité mít zvládnutý internetový marketing na jedničku, ideálně lépe než konkurenti.
Co je internetový marketing?
Jedná se o snahu firmy zvýšit návštěvnost svých stránek a tím zvýšit objem prodeje zboží přes internet. Obecněji jde o zvýšení povědomí o značce či adrese webu, zlepšení image. Jedna z částí internetového marketingu je internetová reklama, dále můžeme zapojit public relations a e-mail marketing.
Internetová reklama
Kvalitní web a dobrý internetový marketing vám zajistí zviditelnění na internetu. Čím lépe se prezentujete, tím více získáte zákazníků. Existují různé reklamní prostory. Dobré je umístit reklamu na známé servery, které jsou často navštěvované. Za ty se však hodně platí. Je třeba posoudit nabídku reklamních prostor podle nákladu na získaného návštěvníka. Musíte mít dobře spočítané, jestli se vám náklady na reklamu na daném serveru vrátí.
Bude-li odkaz na vaše stránky ve vyhledávačích typu Google, jistě o zákazníky nebude nouze. Důležité ale je, abyste zvolili správná klíčová slova. Pokud však potřebujete rychle upozornit na nějaký nový fakt – nové zboží, služby – který je aktuální třeba jen krátkodobě, je lepší použít bannerovou reklamu či PPC reklamu – platba za kliknutí. U PPC si většinou můžete určit cenu dopředu.
Dále můžete nabízet zboží na stránkách, které kontextuálně souvisí s vaším tématem. Tato metoda je přesnější, občas však působí nesmyslně. Například ve článku o vězení se píše, že dotyčný tam strávil již sedm let, a slovo let odkazuje na koupi letenek. To není úplně ono...
Public relations
Vytvořte si síť vztahů nejen v reálném životě ale i ve virtuálním. Vždy se mohou hodit. Najděte spřátelené weby, jejichž majitelé jsou ochotni umístit na své stránky odkaz na ty vaše, a stejně tak umístěte odkazy na vašem webu na ty cizí.
Nezapomeňte na odborné internetové časopisy a zpravodajské servery, zde se také vyplatí mít svou reklamu, ideálně u článků, které se obsahově týkají vašich produktů.
Pište články na servery s vaší tématikou a na konci se odkažte na váš web. Diskutujte s potenciálními i stávajícími zákazníky na diskusních fórech.
Nezapomeňte dát vaši webovou adresu mezi kontakty na vizitkách. V dnešní době to většinou bývá první kontakt, který lidé hledají. Najděte všechna místa, kam se vaše webová adresa dá umístit. Vymyslete originální a jednoduchý název vašeho webu, ať je lehce zapamatovatelný a upoutá.
E-mail marketing
Můžete rozesílat reklamní maily na jakékoliv adresy a doufat, že se někdo chytne. V dnešní době však chodí hodně spamů a pokud se chcete odlišit, jde především o design a způsob, jakým zboží prezentujete.
Další a efektivnější možností je rozesílání vyžádaných emailů (opt-in). To znamená, že průběžně tvoříte seznam zákazníků, kteří vám věnovali svou mailovou adresu, a poté jim posíláte informace mailem. Nesmíte je zbytečně zahltit, jinak se budou chtít z vašeho seznamu zase odhlásit.
Jak získat tento seznam? Pokud nějaký zákazník zabrousí na vaši stránku, musíte to okamžitě využít k získání jeho kontaktu. Nabídněte mu něco lákavého, kvůli čemu mu stojí zato se zapsat. Například pokud nabídnete ke stažení zdarma knížku, ve které se nachází potřebné informace pro uživatele, jistě bude ochotný nechat vám svůj mail, aby ji získal.
Když už máte nějaké množství lidí na seznamu, rozešlete mezi ně dotazník a proveďte průzkum, může vám to pomoci k získání dalších mailových adres. Za vyplnění dotazníku jim nabídněte drobný dárek či jinou výhodu.
Na svých stránkách umístěte kolonku na zanechání mailu na každé stránce, nejen na té hlavní. Uvědomte si, že uživatel se na vaše stránky většinou dostane pomocí vyhledávače a ten ho rovnou přesměruje na konkrétní stranu nikoliv na hlavní. Takže pak byste zbytečně přišli o spoustu možných kontaktů.
Základní tři klíče k dosažení efektivity
jsou maximalizace výnosové stránky (průměrná hodnota objednávky, cenová politika), maximalizace konverzního poměru (snaha přesvědčit co nejvíce lidí, aby udělali, co chceme) a minimalizace nákladů na návštěvníka.
Konverzní poměr je poměr těch, kteří udělají, co chceme, a všech, kteří přijdou. Jak ovšem udělat z návštěvníka zákazníka?
-
Musíte mít konkurenci-schopnou nabídku, a to cenově i kvalitativně. Na internetu se mnohem jednodušeji srovnává, protože od jiné firmy uživatele dělí jedno kliknutí.
-
Dále doporučujeme dobrou použitelnost a přehlednost webu, přesvědčivost webu a nabídky. Hned po nabídce musí následovat informace, co udělat, abychom nabídku získali. Nenechte zákazníky dalších několik minut hledat váš kontakt. Ať ho mají stále po ruce.
-
Musíte umět vzbudit důvěryhodnost nabídky i provozovatele. Když je například uveden jen mobilní telefon, budí to spíše nedůvěru a uživatel bude hledat jiné stránky.
-
V neposlední řadě se musíte zaměřit na správnou cílovou skupinu. Pokud platíte reklamu, abyste přilákali zákazníky, je třeba platit jen za ty, u nichž je největší pravděpodobnost, že budou reagovat.
Na závěr
Jak již jsme uvedli, nestačí jen mít web, musíte přesně znát důvody, proč ho máte, a cíle, které musí být reálné. Také je třeba znát zákazníky, vědět, co chtějí a kolik jsou zato ochotni zaplatit. Nepodceňujte konkurenci a nepřeceňujte sami sebe.
Účinnější marketing přivede více návštěvníků. Přesvědčivější stránky získají více zákazníků. Odbornější řízení ušetří více peněz. To znamená i to, abyste se nebáli svěřit tvorbu vašich stránek odborníkovi zvenku. Ví, co si trh žádá.
I na internetu funguje tzv. Push/Pull marketing. V jednu chvíli tlačíte (push) informaci ven na trh, aby se dostala k zákazníkům, a v druhou chvíli táhnete (pull) zákazníky k sobě.
Marketing na internetu je v dnešní době velmi přínosná věc. Pro začátek si ale dobře promyslete, co vaší firmě přinese a jak ho správně využít, abyste netratili. Tento druh marketingu není pro každého, existují firmy, které ho nepotřebují. Pokud se do něj však vrhnete, přejeme hodně úspěchů.