Jak správně komunikovat se svými podřízenými
Jste ve vedoucí pozici? Náplní Vaší práce je tedy mimo jiné vést své podřízené k co nejlepším výkonům. Máte však pocit, že nikdo z nich nedělá svou práci dobře a dokola opakují ty samé chyby? Možná jen mezi vámi příliš nefunguje vzájemná komunikace. Přinášíme Vám zde pár tipů, jak ji zlepšit a naučit se své zaměstnance přiměřeně kritizovat, ale i pozitivně motivovat.
Nesklouzněte k přehnané kritice![Dejte najevo uznání za odvedenou práci.](/poradna/img/2008/05/25.jpg "Dejte najevo uznání za odve
Nesklouzněte k přehnané kritice
V mnoha podnicích stále převažuje řízení pomocí příkazů a zákazů. Pro spokojenost zaměstnanců je ale nezbytná fungující vzájemná komunikace mezi nimi a vedením. Naučte se proto na nich nehledat jen chyby a za dobře splněný úkol je vždy pochvalte. Výzkumy dokazují, že slova uznání jsou pro pracovníky mnohdy silnější motivací než finanční prémie.
Najděte si tedy čas promluvit si se svými podřízenými o jejich práci. Pamatujte, že nepřiměřenými výtkami můžete převálcovat všechnu jejich snahu. Jen málokdo je totiž schopen dlouhodobě podávat dobré výkony v nepříjemné atmosféře plné kritiky.
Upozornit své zaměstnance na chyby samozřejmě musíte, ale nepřežeňte to. Především mladí lidé, kteří mají největší potenciál k rozvoji svých pracovních schopností, by mohli ztratit sebevědomí a rezignovat na další zlepšování svých výkonů.
Kritizujte podřízené konstruktivně
Nic naplat, chybovat je lidské a Vy se musíte smířit s tím, že Vaši zaměstnanci chybovat budou. Můžete se snažit být sebevstřícnějším šéfem, nutnosti upozornit na nedostatky svého podřízeného se ale nevyhnete.
Nejrozumnější cestou, jak mu něco vytknout a nezbavit ho přitom pracovní motivace, je konstruktivní kritika. Zaměstnanci vysvětlete, kde udělal chybu. Zároveň se ale spolu s ním snažte nalézt řešení, jak problém odstranit a vyhnout se mu i do budoucna.
Při rozhovoru „na koberečku“ se nechte inspirovat také následujícími radami:
-
S podřízeným mluvte vždy s respektem a mezi čtyřma očima.
-
Zaměřte se na faktické zhodnocení konkrétního úkolu, nikoli pracovníka samotného.
-
Neopomeňte zdůraznit, co se Vám na vypracovaném úkolu líbilo.
-
Každou výtku podložte konkrétním příkladem.
-
Nechte zaměstnance, aby se k Vašim postřehům vyjádřil.
Dejte pracovníkům najevo uznání
Je pochopitelné, že při svém pracovním nasazení máte často tendence vidět pouze nedostatky svých zaměstnanců, a přehlížet výsledky dobré. Uvědomte si ale, že každý potřebuje slyšet i slova chvály jako pozitivní motivaci pro další práci.
Pochvala by měla doplňovat každou kritiku. Proto rozhodnete-li se zaměstnanci cokoli vytknout, neopomeňte na druhou stranu vypíchnout, co udělal dobře. To však neznamená, že pracovníka nemůžete chválit i jindy!
Naučte se dát svým podřízeným najevo, že si jejich práce vážíte. Spolu s konstruktivní kritikou je to nejlepší metoda, jak ujistit zaměstnance o smysluplnosti jejich práce. Opadne z nich značná část stresu a na pracovišti zavládne tvůrčí atmosféra.
Nedílnou součástí Vaší práce vedoucího je komunikace s podřízenými. Musíte je umět vést, kritizovat i pozitivně motivovat. Jako dobrý šéf si musíte osvojit zásady konstruktivní kritiky i umění pochválit. Získáte si tak respekt svých zaměstnanců a navodíte příjemnější atmosféru na pracovišti.