Jak si udržet ty nejlepší zaměstnance?
Pro svou firmu jste získali tým skvělých lidí. Možná tedy sami nejlíp víte, jak náročné bylo jejich hledání. Co můžete jako zaměstnavatel udělat pro to, aby byli vaši nejlepší zaměstnanci v práci spokojení a nedali přednost konkurenci?
Zajímáte se o potřeby svých zaměstnanců? Pak možná tušíte, jak zajistit, aby vás neopouštěli ti nejlepší z nich. Zásadní roli přitom ani zdaleka nemusí hrát finanční ohodnocení. Pro mnohé lidi je hlavním kritériem ovlivňujícím profesní život celkové uspokojení z toho, co dělají. Pokud budou vaši zaměstnanci postrádat smysl práce, kterou pro vás vykonávají, brzy se s vámi rozloučí. Jak si své zaměstnance udržet a přispět nejen k jeji
Zajímejte se
Znát příčiny nespokojenosti svých zaměstnanců je nutností, pokud chcete uvažovat o tématech jako je pracovní spokojenost, morálka na pracovišti, pozitivní motivace nebo příčiny odchodů zaměstnanců. Naslouchejte svým zaměstnancům a poskytněte jim příležitosti ke komunikaci s manažery. Zajímejte se o jejich profesní ambice, cíle a zájmy. Pokud se budou lidé ve vaší firmě cítit bezpečně, řeknou vám i to, co je tíží a případné problémy se mohou řešit namísto toho, aby vás vaši nejlepší lidé opouštěli. Zpětná vazba je předpokladem změn k lepšímu a základem zdravé firemní kultury. Podporujte proto důvěru pro komunikaci, ze které budou mít užitek obě strany.
Mějte přiměřené nároky
Pracovních úkolů je čím dál víc a vaši zaměstnanci cítí, že požadavky jsou příliš vysoké na to, aby se daly zvládnout ve vymezeném čase. Ti nejlepší z nich práci možná zvládají, a tak jim zadáváte další a další úkoly. Déle trvající přetěžování však vede nejen ke ztrátě motivace a frustraci. Zhoršuje se také celkový pracovní výkon a nezřídka se stává, že zaměstnanci prostě musí „vysadit“. Raději, než vlivem přetěžování přijít o ty nejschopnější lidi, najměte do své firmy někoho dalšího- i kdyby mělo jít jen o přechodnou dobu. Dalším řešením je poskytnout svým zaměstnancům některý z benefitů - finanční odměnu, týden dovolené navíc nebo služební telefon. Lidé, kteří pro vás pracují, musí cítit, že si jejich práce vážíte a oceňujete ji.
Oceňujte zásluhy
Pokud si chcete zachovat přízeň svých nejlepších zaměstnanců, nastavte směrnice zvyšování platu tak, aby byl kladen větší důraz na zásluhy a přínos celé organizaci. V případě, že přidáváte všem zaměstnancům rovným dílem, podporujete ztrátu motivace a snahy o lepší výkon. Způsob odměňování ale musí zůstat průhledný a zaměstnanci mají být informovaní, za jakých okolností mohou dostat přidáno.
Umožněte svým zaměstnancům rozvoj
Pro většinu lidí je v profesním životě velmi důležitý osobní růst. Poskytněte proto svým zaměstnancům možnost dalšího vzdělání, ať už půjde o jazykové kurzy nebo semináře zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností. Posílíte tím nejen jejich sebedůvěru, ale nabídnete jim také nové výzvy a příležitosti, které jsou pro osobní spokojenost nepostradatelné.
Chovejte se ke svým zaměstnancům jako k nejlepším klientům
Když se zamyslíte nad tím, jaký je vztah mezi vámi a vašimi zaměstnanci, na konci možná dojdete k překvapivému zjištění. Vaši lidé sice pracují pro vás, ale vy byste zároveň měli dělat maximum pro ně. To oni totiž stojí za vaším úspěchem, díky nim se vaše firma rozvíjí a prosperuje. Chovejte se proto k zaměstnancům ohleduplně, vstřícně a s respektem. Vaši nejlepší lidé musí cítit, že jsou důležití a nezbytní pro úspěch celé organizace.
Na začátku každého pracovního dne se zkuste zeptat sami sebe, co můžete udělat pro to, aby byli vaši lidé spokojení a dělali svou práci co nejlépe. Pokud se budete ke svým zaměstnancům chovat jako k partnerům, bude spolupráce přínosná pro obě strany a nebudete se muset obávat ztráty těch nejlepších z nich.