Deset věcí, které si každý zaměstnanec od šéfa zaslouží
Existuje tisíce popsaných stránek o tom, jak by se měl chovat správný manažer. Člověk ale nemá čas pořád jen číst, jaký by měl být, musí také reálně něco dělat. Musí teorii z knížek převést do praxe. Není třeba se vzdělávat každý den, stačí se něco nového dozvědět jednou za čas. Pro běžné každodenní dny stačí krátký výčet toho nejdůležitějšího, na co byste neměli nikdy zapomenout.
1) Slova
která zpříjemní pracovní den. Správný manažer říká prosím, děkuji, dobrý den a na shledanou. Případně ahoj, pokud si v práci tykáte. Jsou to drobná slova, jejichž vyslovení nezabere víc než několik sekund. Ale mohou ostatním změnit celý den. Dáváte jim najevo, že o nich víte, že si ceníte toho, že pracují práv pro vás.
2) Úsměv
Když se někteří lidé náhle stanou vedoucími, myslí si, že si získají respekt odměřeností. Špatně. Buďte lidští. S úsměvem to nepřehánějte, vaši zaměstnanci rychle odhalí, pokud jste nasadili profesionální úsměv, který není vřelý. Ale úsměv od srdce vždy motivuje k lepší práci.
3) Upřímnost
Pokud zaměstnanci nemůžete říci z jakéhokoliv důvodu pravdu, nelžete. Upřímně mu vysvětlete, proč mu danou informaci nesmíte sdělit. Na to, že někdo lhal, se nakonec vždy přijde. Ztratíte pak v očích zaměstnance uznání. Také když vám nevyhovuje, jak podřízený pracuje nebo ho musíte vyhodit, řekněte mu to co nejdříve a s citem, nikoliv povýšeně.
4) Prostor
Neopírejte se o stůl pracovníka a už vůbec na jeho stolu či židli neseďte. Každý má svoji židli, není třeba ukazovat zaměstnanci vaši převahu. Pokud se takto chováte, hrajete si na chlapáka, ale vypadáte spíše dětinsky. Možná se neopíráte o jeho stůj, abyste ukázali svou přesilu, děláte to přirozeně a nemyslíte tím nic špatného. Přesto se toto chování odnaučte. Každý člověk potřebuje mít svůj prostor, fyzicky i psychicky. Potřebuje ho cítit.
5) Pochvalu a dobré PR
Základní pravidlo: chvalte před publikem, kárejte v soukromí. Pokud zaměstnanec pracuje dobře, šéf by to měl „rozšířit po světě“. Malé prohlášení před spolupracovníky nikdy neuškodí. Chvalte všechny rovnoměrně, ať neuděláte dojem, že někoho preferujete. Vaši pracovníci pak zase budou schopni pochválit vás. Vznikne oboustranná komunikace.
*6) Konverzaci z očí do očí
6) Konverzaci z očí do očí
7) Druhou šanci
Vaše firma musí prosperovat, nepotřebujete někoho, kdo dělá chyby. Ale ve chvíli, kdy vás někdo rozzuří, protože něco pokazil, uvědomte si jeho kvality. To všechno, co firmě přinesl, nejenom zisk ale třeba i lepší atmosféru mezi kolegy. Druhou šanci si každý zaslouží podle toho, kolik chyb už udělal a jak velké tyto omyly byly. V každém případě se ale vždy nejdříve zamyslete, zda je možné další šanci poskytnout, než mu řeknete sbohem.
8) Zábavu
Nebojte se povídat v práci vtipy, dejte prostor ostatním, ať občas vtipkují. Ideální je, pokud zorganizujete společnou neformální akci. Na tu pak můžete vzpomínat, užívat si sdílené zážitky, co se komu na akci přihodilo apod. Pokud pracujete v práci už několikátý den přesčas, abyste stihli odevzdat zakázku, objednejte třeba pizzu k večeři, pusťte na chvíli hudbu, zkrátka cokoliv, co uvolní unavené, vystresované pracovníky a kolegy.
9) Loajalitu
Nadřízený by nikdy neměl pomlouvat jednoho zaměstnance u druhého nebo u zákazníka. Měl by své zaměstnance chránit a nikdy je nekritizovat dříve, než si vyslechne jejich stranu příběhu. Všichni jste na stejné lodi a tak to musí i vypadat. Pokud chcete, aby pracovníci vyznávali firemní hodnoty a pracovali se zanícením, musíte vy být loajální k nim. Dnes už zkrátka ve světě platí „něco za něco“.
10) Respekt
Bez něho předchozích devět neznamená nic.
Pár bodů, ale důležitějších než celé knihy. Pověste si tento seznam na zeď, ať ho máte stále na očích. Pokud někdy některou ze zásad nedodržíte, hned jak si to uvědomíte, napravte chyby. Čím dříve, tím lépe. Lepší pozdě než později.