Personalistika: Nejčastější chyby nováčků při vedení pohovoru
Jste začínající personalista. Příští týden vás čeká několik pohovorů s uchazeči. Bude to vůbec poprvé, kdy s někým děláte přijímací pohovor. Jste nervózní, ale přesto se těšíte. Čeho se ale chytit? Na jaké otázky se zeptat? Jak se správně vede pohovor? V našem článku vám představíme několik chyb, kterých se podle amerického odborníka na personalistiku, Benjamina Yoskovitze, mladí personalisté v pohovorech nejčastěji dopouštějí.
Nedejte na vlastní dojmy![Svůj první pohovor zvládnete i bez zkušeností.](/poradna/img/2008/06/mladi-personaliste.jpg "Svůj první pohovor zvládnete i bez
Nedejte na vlastní dojmy
Personalisté se často nechávají unést vlastním dojmem z uchazeče. Jednoduše vyberou toho, který je jim sympatický. Často ale zapomínají na to, že kandidát na požadovanou pozici musí splňovat i jiné předpoklady, příjemná osobnost nestačí.
Abyste se takového jednání vyvarovali, měli byste si nachystat propracovaný seznam otázek. Připravte si takové otázky, abyste podle odpovědí uchazeče dokázali co nejobjektivněji posoudit, zda je vhodným kandidátem, či nikoliv.
Ale neznamená to, že stejné otázky budete klást všem uchazečům. Pro každou pozici si připravte jiné otázky tak, aby odpovídaly požadavkům daného místa.
Pakliže potřebujete obsadit několik stejných pozic (například potřebujete pro vaši firmu pět elektrikářů), zde byste naopak měli uchazečům pokládat tytéž otázky. Jedině tak budete schopni kandidáty srovnat v jejich odpovědích.
Otestujte kandidáty
Při přijímacím řízení nezůstaňte pouze u informací, které o sobě uvedli uchazeči v životopisu. Nemusíte si přímo myslet, že uchazeči lžou, ale s jistou dávkou přikrášlení byste počítat měli. Raději si vyzkoušejte, zda uchazeč skutečně umí to, co od něj potřebujete.
Vymyslete nějaké cvičení, které prokáže kandidátovi schopnosti. Přijímáte-li například kuchaře, nechte ho vyjmenovat všechny způsoby úpravy lososa, které zná. Nebo ho nechejte něco uvařit.
Nepřiznejte nervozitu
Nezkušeným personalistům se často stává, že se nechají strhnout vlastní nervozitou. Chvěje se jim hlas, potí se, přeskakují od tématu k tématu a povídají o nesouvisejících tématech. To všechno znehodnocuje přijímací řízení. Kandidát pravděpodobně ztratí respekt a možná dokonce i zájem pro vaši společnost pracovat.
Samozřejmě je těžké odbourat nervozitu. Přesto byste se o to měli pokusit. Dobrou cestou, jak si pomoci, je připravit si plán rozhovoru. Napište si, o čem chcete mluvit a svůj plán striktně dodržujte.
Za každou cenu se snažte zůstat dominantním. To vy vedete tento rozhovor. Na druhou stranu byste se neměli dostat do situace, kdy budete uchazeče „topit“.
Buďte upřímní
Říkejte uchazečům pravdu. Otevřeně. Nemáte zapotřebí cokoliv překrucovat a měnit. Řeknete-li kandidátům, že například nesplňují požadované podmínky, přijmou to mnohem lépe, než když jim řeknete, že se určitě ozvete, ale už nikdy nezavoláte.
Žádný učený z nebe nespadl, a jako všechno ostatní, i vedení pohovoru se člověk musí naučit. Nemějte proto obavy. Pakliže se dobře připravíte, vše proběhne v pořádku. Nejhorší, co se může stát, je, že zaměstnáte špatného člověka.