Klíčová slova v životopise
Slova, která vám zaručí, že se stanete horkým kandidátem.
V životopise nejde jenom o obsah ale i o formu. O to, jak své schopnosti umíte prodat. A to nejen svým vystupováním ale i písemnou formou. Životopis nesmí být přehnaně dlouhý, odradil by personalisty už na první pohled. Musí být přehledný, obsahovat pouze informace, které se týkají práce, o kterou se ucházíte. Ale na druhou stranu nebuďte příliš strozí. Profesionalita je důležitá, ale životopis vás musí prezentovat i jako lidskou bytost, nejen jako seznam vlastností a dovedností.
Abyste zvýšili svou šanci na přijetí, je více než vhodné použít správná klíčová slova. Uvědomte si, že v dnešní době vládnou elektronická média. Není tedy žádný problém zkontrolovat váš životopis pomocí programu na vyhledávání vhodných slov. Je to jedna z prvních fází výběru zaměstnanců. Pokud jste tyto pojmy nepoužili, budete nejspíše vyřazeni dříve, než budete vůbec moci předvést své kvality osobně.
Z inzerátu
Na problematiku klíčových slov můžete nahlížet z více pohledů. Prvním jsou slova uvedená v inzerátu. Přečtěte si pozorně inzerát, na který hodláte odpovídat, vyberte důležitá slova pro danou pozici a ty zakomponujte do vašeho textu. Znamená to tedy, že nemůžete rozeslat desítky kopií svého curriculum vitae v neměnné podobě. Vyžaduje to trochu práce, každý jednotlivý kus musíte trochu pozměnit, ale bez práce nebude práce. Zkrátka už v této fázi musíte prokázat odhodlanost a zájem o konkrétní místo.
Z odborného hlediska
Další pohled se zaměřuje na klíčové výrazy z pohledu oboru. Jistě znáte terminologii v oblasti, v které žádáte o zaměstnání, takže proč této znalosti nevyužít? Možná zkoušíte příležitost v odvětví, které moc neznáte. I přesto vyhledejte podstatná slova, s internetem vám to mnoho času nezabere. Používejte odborné výrazy, zavedené zkratky. Je to signál pro personalistu, že se v oblasti, v které firma podniká, vyznáte (nebo máte chuť a motivaci se vyznat). I pokud pro vás v dané chvíli místo nemají, uloží si vás v databázi a příště budou hledat právě podle klíčových slov. Díky vhodně zvoleným obratům možná získáte práci ve chvíli, kdy to ani nebudete čekat.
S odborného hlediska je třeba správně používat i tituly, např. Mgr, PhDr, Ing apod., názvy zaměstnání, např. vedoucí projektu, stavební inženýr atd. Nebo používané zkratky softwaru, např. C++, Java, CAD aj. Kromě inzerátu si podívejte na internetové stránky dané firmy, případně na podobné stránky spojené s oblastí, o kterou máte zájem, a vyberte nejvhodnější pojmy.
Příklad: Ucházíte-li se o práci v marketingu, uveďte do životopisu pojmy typu kampaň, předpověď, nový produkt, cenová strategie apod.
Všeobecné vlastnosti
V neposlední řadě jsou důležitá slova, která vyjadřují vaše schopnosti. Tyto vlastnosti jsou žádány takřka všude nezávisle na druhu práce. Nepište do této části životopisu (stejně jako do žádné jiné) něco, co není pravda. Nemá smysl zahltit půl stránky povahovými rysy, které jste u sebe nikdy nepozorovali. Práci možná získáte, ale nakonec nejspíš skončíte znovu nezaměstnaný ještě před koncem zkušební doby. Nebojte se však trochu rozepsat. Slov, která můžete použít, je mnoho. Opravdu se zamyslete nad svými pozitivy, zeptejte se i přátel. Napište i výrazy, které jste neslyšeli mezi top deseti. Slova, která píší všichni, jsou už takřka neviditelná.
Mezi nejpoužívanější slova patří: Dosáhnout, Koordinovat, Vyvinout, Ustanovit, Formulovat, zahájit/iniciovat, implementovat/zavádět, Uvést, Řídit, Motivovat, Obdržet, Organizovat, Vykonat, Vytvořit, Dohlížet.
Kombinací těchto tří oblastí klíčových slov dosáhnete vysoké šance nabídky na pohovor. Další jednání už je na vás.