Zpětná vazba aneb Řekni, jak to vidíš ty
Zpětná vazba neboli feedback je v současné době populární a velmi často používané slovo. O co přesně se ale jedná? Obecně jde o jeden z klíčových prvků mezilidské komunikace. Je to reakce okolí na naše chování. Díky ní si můžeme uvědomit, jak nás ostatní lidé vnímají. O tom, co přesně zpětná vazba je, k čemu slouží a jaké jsou její techniky a hlavně, jak ji využít v práci, se dočtete v následujícím článku.
Zpětná vazba - O co jde?[](/por
Zpětná vazba - O co jde?
Zpětnou vazbu můžeme vnímat jako uzavřený cyklus příčin a následků. Zjednodušeně řečeno, naše chování způsobuje určitou reakci lidí kolem nás a ta zpětně ovlivňuje změny v našem dalším jednání. Zpětná vazba, anglicky feedback, tedy mimo jiné slouží jako nástroj ke zjištění toho, jak působíme na ostatní. S touto informací pak na sobě můžeme pracovat a dál se zdokonalovat.
Feedback používá každý z nás denně v běžném životě - mnohdy si to ani neuvědomujeme. Při jakékoli komunikaci vysíláme signály - verbální i neverbální - které našemu protějšku prozradí mnohé o tom, jak vnímáme, co říká, ale i to, co si myslíme o něm samém. Zpětná vazba může být přitom dvojí: pozitivní a negativní.
Při pozitivní zpětné vazbě je naše chování okolím oceňováno a podporováno. Jsme přijímáni, takže nemáme nejmenší potřebu na svých projevech cokoli měnit. Právě negativní zpětná vazba, kdy naše jednání vyvolává negativní reakce, může být impulsem pro zamyšlení se nad sebou a motivací zachovat se příště jinak - mnohdy lépe.
Zpětná vazba v pracovních týmech
Cílená zpětná vazba, a to vědomá i nevědomá, se využívá prakticky ve všech oblastech vzdělávání, v poradenství, supervizi a v pracovních týmech. V českém kontextu se můžete setkat s takovýmto označením: reflexe, feedback, review, debriefing, nebo jednoduše zpětná vazba.
Odborníci v této souvislosti hovoří o zákonitostech zpětné vazby, což jsou pravidla komunikace mezi pracovníky. Pravidelně podávaný a přijímaný feedback pomáhá kolegům k vzájemnému pochopení přání, měnících se potřeb jednotlivců a pracovních cílů. Vzájemný dialog zároveň prohlubuje důvěru a pomáhá budovat otevřenou pracovní atmosféru.
Cílená zpětná vazba může být užitečná jak pro vedoucího týmu či instruktora, tak pro ostatní účastníky, a to hned z několika důvodů:
-
Tomu, kdo zpětnou vazbu poskytuje, umožňuje vyjasnění a formulaci vlastních názorů a postojů.
-
Ten, kdo zpětnou vazbu přijímá, může vidět své chování a pracovní výkony očima druhého a získat tak jistý nadhled.
Tipy pro použití feedbacku
Zpětná vazba může být reflexí a zdrojem užitečných podnětů prakticky v každé životní situaci. Aby bylo její použití efektivní, a zároveň jste se vyhnuli zbytečnému dohadování a neshodám, nesmíte při jejím použití zapomenout na důkladnou přípravu.
Pokud se při feedbacku budete řídit několika základními pravidly, nejen že se vyhnete možným nepříjemnostem, ale získáte skvělý nástroj při hodnocení práce v týmu.
-
Ujasněte si, co chcete druhému říci. Promyslete si způsob, jakým budete druhému sdělovat mnohdy i nepříjemné a citlivé věci.
-
Vždy jednejte slušně, svého kolegu nesmíte urazit. Cílem zpětné vazby není druhého zahanbit, ale poukázat na cesty, které mohou řešit pro něj nelehké nebo dokonce neznámé situace.
-
Pokuste se vidět problém očima svého protějšku. Budete tak schopni lépe porozumět jeho názorům a nalézt společné řešení.
-
Mluvte o chování druhého, nikdy ne o tom, jaký je. Taková diskuze by snadno mohla sklouznout do nepříjemné slovní potyčky a nepřinesla by nic užitečného.
-
Naslouchejte. Zajímejte se o názory a postoje kolegy a berte na ně ohled.
-
Ověřujte si, zda váš protějšek rozumí vašim připomínkám. Na odmítnutí a hněv reagujte s klidem, vyslechněte si názor druhého.
-
Stanete- li se příjemcem zpětné vazby, buďte vždy otevření. Máte jedinečnou možnost podívat se na sebe očima jiného člověka. Naslouchejte, ptejte se na podrobnosti a projednejte společně návrhy, jak dělat věci jinak a lépe.
Dobře vedená zpětná vazba může být velkým přínosem pro všechny, kteří se jí účastní. Nejenže má vést ke zkvalitnění práce a prohloubení kontaktu mezi lidmi. Je také prostředkem, díky němuž člověk poznává sám sebe prostřednictvím jiných. A podívat se na sebe z jiného úhlu je občas opravdu zapotřebí.