Umění naslouchat: Cesta k lepšímu porozumění
Naslouchání je jedna z nejdůležitějších schopností, kterou můžete mít. To, jak dobře toto umění ovládáte, má zásadní vliv nejen na mezilidské vztahy, ale také na produktivitu a kvalitu práce. Pokud jste si až do dnešního dne mysleli, že nasloucháte prakticky pokaždé, když s někým komunikujete, pak vás náš článek možná vyvede z omylu.
Slyšet neznamená naslouchat[](/poradn
Slyšet neznamená naslouchat
V současném světě, kde se prosazuje individualita a nezávislost jedince, se stále více začíná mluvit o důležitosti naslouchání jeden druhému. Nejde přitom o prosté slyšení toho, co vám protějšek říká. Dokázat naslouchat znamená mnohem víc.
Zatímco slyšení je fyzická dovednost, naslouchání je schopnost, které se musíme naučit a podle výzkumů ji můžeme v průběhu života dále zdokonalovat. Umění naslouchat dovoluje porozumět a nalézt smysl v tom, o čem jiný člověk mluví.
Pokud dokážete správně naslouchat, šetříte tak svůj čas i peníze. A v pracovní sféře to platí dvojnásob. Předcházíte totiž zbytečným nedorozuměním. Mimoto, vždy dozvíte více, pokud nasloucháte, než když mluvíte.
Proč je naslouchání tak důležité?
Schopnost naslouchat stojí téměř vždy za společenskými, emocionálními a v neposlední řadě také pracovními úspěchy. Umožní vám totiž daleko efektivnější komunikaci. Kromě jiného totiž budete schopni:
-
Lépe porozumět postojům, názorům ostatních a požadavkům, které jsou kladeny na vás
-
Odpovědět na otázky, které v průběhu debaty vyvstaly
-
Snáze vést diskuze a řešit problémy se zákazníky, kolegy nebo nadřízenými
-
Kvalitněji pracovat v prostředí založeném na týmové spolupráci
-
Vyjádřit podporu
-
Zachytit nevyřčené myšlenky a postoje v projevech druhých
Když se řekne opravdu naslouchat
Jakákoli komunikace je aktivní proces, při kterém je nutné rovnocenné zapojení mluvčího i posluchače. Naslouchání zde tedy hraje nemalou roli a jako takové má tři základní kroky:
1) Slyšení. Slyšení znamená poslouchání v takové míře, abyste zachytili, co je vám sdělováno. Pokud informaci dokážete zopakovat, pak jste správně slyšeli, co bylo řečeno
2) Porozumění. Další krok procesu naslouchání nastává ve chvíli, kdy pochopíte obsah sdělení. Informaci jste pak teoreticky schopni opakovat vlastními slovy
3) Hodnocení. Jakmile máte jistotu, že jste pochopili, co vám chtěl mluvčí sdělit, přemýšlíte o tom, zda dává informace smysl. V této fázi hodnotíte, zda jsou fakta důvěryhodná.
Naslouchání je schopnost, ze které můžeme těžit nejen v pracovním životě. Pokud se stanete dobrým posluchačem, zvýšíte jak svou produktivitu, tak také možnost vlivu a přesvědčivého vyjednávání. Navíc budete schopni předcházet konfliktům a nedorozuměním. To vše je pro profesní úspěch jistě nezbytností.