Time management: Několik úkolů souběžně
Umět organizovat čas je v současnosti jednou z v praxi nejlépe uplatnitelných schopností, které se můžete naučit. Chce to ale cvik a určitý čas, než tuto dovednost dovedete k dokonalosti. Čím dříve začnete, tím dříve budete svůj čas ovládat přesně podle potřeby.
Každý známe to staré přísloví – čas jsou peníze. Bohužel, mnohdy je to pravda. Čím lépe se svým časem nakládáte, tím výhodnější je to pro vás. Time management dnes již není pouhou výhodou, ale především nutností.
Pakliže se dostanete do situace, kdy vám vaše úkoly přetékají přes hlavu, nezbývá, než některé z nich řešit souběžně. Uchýlit se k tzv. multitaskingu. Nabízíme vám několik rad, které by vám mohly pomoci zjednodušit situaci a neztratit se v hromadě povinností.
E-mail a čtení pošty, web adresy
Na plnou schránku a denní dávku nových mailů si snad zvykl už skutečně každý. Existuje jen malé procento povolání, kde se internet nevyužívá. Základem k úspěchu je neztratit se v závalech emailů a nepřehlédnout něco důležitého.
Odpovídejte okamžitě
Fakta mluví jasně. Pokud na email neodpovíte okamžitě, pravděpodobnost, že na něj vůbec odpovíte, rapidně klesá každým okamžikem uplynulým od doručení. Po několika dnech o takovém emailu už vůbec nevíte.
Proto raději odpovídejte na každý email okamžitě. Nevíte některé informace, které po vás odesílatel žádá? Nemůžete je zjistit ihned? Nevadí. Napište dotyčnému, že jeho požadavek se zpracovává (a napište si do diáře, co potřebujete zjistit či zařídit).
Nechte si dost času na odpověď
Na druhou stranu, za každou cenu nepište maily o ničem. Pokuste si vždy na čtení pošty vyhradit určitý čas, kdy nebudete nikým a ničím rušeni. Nenechejte se zmást dojmem, že na email musí odesílatel dostat okamžitou odpověď. To určitě nikdo neočekává.
Mějte jasno v odkazech
Dennodenně vám někdo posílá odkazy na úžasné stránky. Některé vás skutečně zaujmou. Dáte si je do záložek. Po nějaké době ale zjistíte, že už vůbec nevíte, co na dané stránce bylo tak zajímavého, nebo poznáte, že ve svých záložkách máte takový nepořádek, že nic nemůžete najít.
Na ukládání a komentování webových adres můžete například využít sociální web del.icio.us (v angličtině). Uvidíte, že uspořádané adresy vám usnadní orientaci a ušetří čas.
Nejdůležitější věci na začátek
Vytvořte si to do list. Seznam úkolů, které musíte udělat. Úkoly seřaďte podle důležitosti, ty nejdůležitější dejte nahoru. Nebojte se s vaším to do listem manipulovat a pozice jednotlivých úkolů měnit. Není lepší pocit, než na konci pracovní doby zjistit, že ty nejpodstatnější věci jsou udělané.
Váš to do list byste měli sumarizovat a doplňovat každý den. Jedině tak zůstane vždy aktuální.
Připravit, pozor, teď
Poznejte sami sebe. Kdy se vám nejlépe pracuje a kdy naopak potřebujete pauzu? Kdy můžete něco kreativně vymýšlet a kdy je čas na rutinní práci? Pokud se budete vašimi osobními pravidly řídit, budete využívat svůj čas mnohem efektivněji.
Také nezapomínejte na to, že nejtěžší nebývá samotné řešení úkolu, ale začít úkol řešit. Naučte se překonávat nechuť k práci. Uvidíte, že budete překvapeni, jak jednoduše potom vše půjde.
Ať už se budete řídit našimi radami, nebo ne, nezapomínejte, že přistoupit na multitasking není dobré. Snažte se počet vašich úkolů omezovat. Nakonec byste nemuseli stihnout nic.