Soft-skills: Co o nich víme?
Váš šéf je stále otravnější. Na každé poradě mluví o soft-skills, o způsobech jejich rozvíjení, o kurzech a o vlivu těchto tzv. měkkých dovedností na obrat společnosti. Zatím to zvládáte skvěle. Nasadíte inteligentní výraz a pokyvujete hlavou na důkaz toho, že mu naprosto rozumíte. Ve skutečnosti ale jen mlhavě tušíte, o co ve skutečnosti jde. Adrenalin ve vás stoupá, protože riziko, že se šéf na něco zeptá, stále roste. Je načase se o tomto současném fenoménu něco dozvědět.
Moderním trendem v obchodní sféře (ať už mluvíme o řízení lidských zdrojů, jednání se zákazníky, vedení firmy, atd.) je mimo důrazu na znalosti z oboru také požadavek tzv. soft-skills. Tyto „měkké dovednosti“, jak je počeštěle nazýváme, zahrnují především osobnostní charakteristiky, vhodné k určitým činnostem.
Jinak řečeno, nejde jen o to, co umíte, ale také o to, jak to umíte prodat. Například vystudovaný právník, (tedy mající odborné znalosti) ještě nemusí být úspěšným právníkem, protože nemá potřebné dovednosti (například je špatný řečník).
Důležitou součástí politiky soft-skills je zároveň myšlenka, že tyto „měkké dovednosti“ se dají naučit či zdokonalit. Proto v současné době existuje takové množství tímto směrem zaměřených kurzů a není výjimkou, že firmy těchto nabídek využívají a posílají své zaměstnance na školení, a to nejenom na úrovni managerů, ale i řadových zaměstnanců.
Oblasti soft-skills
Pojem soft-skills označuje, jak již bylo řečeno, určité osobnostní dispozice či charakteristiky. De facto se jedná o všechny oblasti chování člověka, které nějak souvisí s obchodem – tedy komunikací, vedením, organizací apod.
Institut celoživotního vzdělávání VUT v Brně charakterizuje soft-skills pomocí těchto pojmů:
-
Analytické myšlení – schopnost řešit problémy, schopnost zacházet s čísly
-
Komplexní myšlení – propojování dílčích vědomostí do celku
-
Komunikativnost – velmi obsáhlý pojem, komunikace a různé komunikační strategie
-
Koncepční myšlení – schopnost vymyslet strategii
-
Kontakty – schopnost oslovit ve správný čas ty správné lidi (zákazníci, kolegové, nadřízení,…)
-
Kreativita – rozvoj firmy, změny, nové inovativní postupy
-
Kritičnost – míra kritiky i sebekritiky, schopnost udělit i přijmout kritiku
-
Podnikatelské myšlení mimo jiné ztotožnění s politikou podniku, chápání zákonitostí trhu apod.
-
Ochota riskovat – odvaha zkusit nové, ale ne bezmocné oddání se proudu, být připraven, nikoliv slepě riskovat
-
Organizační schopnosti – především schopnost plánovat svůj (ale také čas zaměstnanců, výrobního procesu apod.) čas
-
Otevřenost – např. zdravá sebeprezentace (prezentace vlastních názorů bez přílišného ostychu)
-
Pracovitost – ochota k práci
-
Řešení konfliktů – spolupráce, „chladná hlava“, více rozumu, než emocí
-
Sebereflexe – tzn. monitorování a vyhodnocování vlastní práce a vyvozování dalších kroků
-
Sociální empatie – schopnost vcítit se do druhých
-
Spolupráce – schopnost být členem týmu
-
Strukturální myšlení – proniknout do struktury systému, neztratit se v jednotlivých krocích
-
Týmová práce – nebýt ani příliš ani málo aktivní
-
Výkonnost – nejenom ochota podávat výkon, ale výkon samotný, souvisí se zkušenostmi
-
Zvyšování kvalifikace – učení
Více informací o jednotlivých kategoriích naleznete v našem seriálu o soft-skills.
O soft-skills bychom mohli mluvit ještě dlouho. Na toto téma existuje velké množství příruček, a pokud vás určitá oblast zajímá (vzhledem k vaší profesi), velmi doporučuji se tímto směrem vzdělávat.
Ze samotné podstaty „měkkých dovedností“ je jasné, že každý z nás jistou mírou těchto schopností disponuje. Je tedy jen na nás, zda a do jaké míry budeme tyto naše dovednosti rozvíjet. Jisté ale je, že v práci se s tímto pojmem budeme setkávat čím dál častěji.