Sociální síť? Heslo moderní doby
Vytvářet si síť sociálních vztahů (social networking) znamená seznamovat se s lidmi, kteří vám v budoucnu mohou být nápomocní. A vy zas na oplátku jim. V poslední době je tento pojem často spojován s internetem, ale takové známosti lze tvořit i v běžném životě. Každý ví, že kamarád či přítel pro něj udělá víc, než neznámý kolemjdoucí. Proto je účelné mít dobré vztahy na těch správných místech. Vybudujte si silné a fungující síť známých jako nástroj pro svoji práci.
Kamarádi – chodící reklama[](/porad
Kamarádi – chodící reklama
Známosti vám mohou zjednodušit podnikání. Pomůžou vám rychleji dosáhnout cíle. Mohou vás dostat na trh. Přivést vám nové zákazníky. Dodat vám důvěryhodnosti před klienty. Výzkumy dokazují, že lidé nevěří tolik reklamě v televizi, jako doporučení od svého kamaráda. Vaši známí mohou předávat dobré reference o vaší firmě dál a tak rozšiřovat vaši síť kontaktů.
Lidé se přátelí s podobnými typy
Dobří přátelé mají často podobné zájmy. A tak když se napojíte na správné lidi, kteří mají zájem o váš produkt, nejspíše budou znát mnoho dalších, které by zboží zaujalo také. Takto se může strhnout lavina nových klientů. Stejně tak jednoduše mohou však dotyční vaši nabídku u přátel zpochybnit, říct jim o špatných zkušenostech s vaší firmou a vy stejnou rychlostí, jakou jste zákazníky mohli získat, o ně přijdete.
Ne kolik jich znáte, ale jak dobře je znáte…
Kvalita je lepší než kvantita. Je sice dobré mít známosti všude, ale to stejně není v silách normálního člověka. Radši si uvědomte, koho mezi své blízké opravdu chcete a proč. Není nutné vytvářet vztahy vždy a všude za každých okolností.
Pokud chcete někoho získat do svého seznamu, musíte mu pro to dát pádný argument. Máte stejné známé? Stejné zájmy? Stejné vize do budoucna? Pokud jste se jednou letmo potkali, neznamená to hned, že dotyčný netrpělivě čeká, až ho oslovíte. Vytvořte si dobré zázemí, dobrou vizitku. Například mějte webové stránky, kde si lidé mohou přečíst váš životopis, zájmy atd. a sami přijít na to, proč jim stojíte za setkání.
Pokud se dostanete do povědomí lidí s dobrou pověstí, až s vámi přijdou do kontaktu, nebudou tolik pozornosti věnovat například ceně produktu, ale spíš se zaměří na vás. Ale nesnažte se přespříliš. Pokud na společenské akci okamžitě mluvíte o svém zboží a ihned se ptáte, zda ho ostatní koupí, budete rychle uvrženi v nemilost. Budete ten, kdo mluví více, než je druhým milé, o něčem, co je zrovna nezajímá, a pouze obtěžuje.
Něco za něco
Vždy hrajte fér. Pokud od někoho chcete laskavost, buďte připraveni poskytnout mu protislužbu. Vytváření vztahů není o využívání ale o efektivnosti. Věnujte druhým pozornost. Dobří manažeři pomáhají druhým, protože opravdu chtějí. Ne proto, že jim to v budoucnu může přinést výhody. Stejně jako vaši známí poskytují cenné kontakty vám, dávejte i informace vy jim.
Kde začít se „spřádáním“ své sítě?
Kontakt můžete navázat kdekoliv, ač se to na první pohled nezdá. Síť vzniká, když mluvíte s kolegy z práce, jdete večer s kamarády do restaurace nebo mluvíte s neznámým člověkem na autobusové zastávce. Jde o dojem, který zanecháte. Kdykoliv, kdekoliv.
Pokud vám navázání nějakého vztahu nevyjde, neberte to jako neúspěch. Ne každý má zrovna náladu, ne každý má zájem o stejné věci jako vy, ne každý den se daří na sto procent. Někdy musíte hledat dlouho, než najdete toho pravého člověka.
Na formálních jednáních mnoho vřelých vztahů nečekejte. Ty se tvoří až po skončení jednání. Pokud získáte kontakt na někoho, kdo se nejeví jako ten pravý, rovnou ho nezavrhujte. Udržujte s ním běžný kontakt, možná se z něj nakonec vyklube váš nejlepší pracovní společník.
Nezapomeňte, že tvoření takové sítě neznamená jen se usmívat, být milý, trávit čas s lidmi a mluvit o jejich zájmech. Musíte vědět, co chcete a proč. A co jste ochotni dát na oplátku.