Představujeme soft-skills: organizační schopnosti a řešení konfliktu
Přinášíme další článek na téma soft-skills. Po kreativitě a empatii jsme se zaměřili na další důležité vlastnosti vedoucích pracovníků, a to konkrétně na organizační schopnosti a umění řešit problémy. ****![Nevíte, kde vám hlava stojí? Najděte si svůj systém.](/poradna/img/2009/01/org.spoch..jpg "Nevíte, kde vám hlava stojí
Organizační schopnosti
neboli schopnost naplánovat čas a práci tak, abyste vše bez problému a stresu stihli v termínu. Splnit úkoly včas by měl umět každý běžný zaměstnanec. Ale mít dobré organizační schopnosti znamená, že zvládnete naplánovat program sobě i všem podřízeným. Musíte vhodně rozdělovat úkoly – kompetentním lidem ve správný čas. Je třeba mít stále přehled o tom, zda všichni zvládají, co mají.
Pokud zjistíte, že jste v nějakém úkolu pozadu, měli byste zvládnout zareagovat a zpoždění dohnat. A kdyby se náhodou stalo, že zadaný projekt dáváte dohromady teprve ve chvíli, kdy máte být na cestě na jednání, je dobré vědět, jak vaši zaměstnanci reagují pod tlakem a ve stresu, abyste věděli, zda vás v takové chvíli podrží. Organizovat sám sebe, to je náročná věc. Ale organizovat navíc mnoho podřízených, to je velká zodpovědnost. Vůči zaměstnancům, firmě i zákazníkům. Každý manažer je pro podnik investice a majitelé firmy chtějí, aby se jim vklad vrátil. Proto je na vás, ja
Jděte na školení
K úspěšnému vedení týmu je u vedoucího důležitá osobní zralost, charakter, ochota převzít zodpovědnost, rozhodnost, ale i široká paleta odborných, organizačních a komunikačních dovedností. Mnoho schopností se dá získat jen praxí. Ale proč čekat, než vás život přivede do situací, kde si sám sebe vyzkoušíte? Stačí najít vhodný kurz, díky kterému budete muset rychle řešit mnoho různých problémů. Navíc tam bude školitel, který vám řekne, co děláte dobře a kde máte ještě slabá místa.
Kurz vás naučí, jak druhé motivovat v napjatých chvílích, ukáže vám různé způsoby vedení týmu, vyzkouší vás, zda umíte lidi přesvědčovat a oponovat jim vhodným způsobem. Pomůže vám najít kompromis mezi laxním avšak přátelským přístupem a direktivním přehnaně autoritativním modelem. Ověříte si své předpoklady a možná se dozvíte, že by vám lépe seděla jiná pozice. I takové zjištění není na škodu. Je třeba najít místo, které vám bude vyhovovat a nebude vás stresovat nad míru, kterou jste schopni unést. Na většině školení dostanete i potvrzení o absolvování, které se velmi dobře vyjímá v životopise. Vaši nadřízení uvidí, že stojíte o zvyšování osobních kvalit a produktivity práce. Každá vlastní iniciativa se cení. I pokud už práci máte, je dobré se sám angažovat v hledání nových cest. Nejen proto, abyste se zviditelnili před šéfy, a
Řešení konfliktů
A je to tu znovu. Zase musíte umět něco navíc než běžní zaměstnanci. Ale to už je zkrátka údělem manažerů. Každý se musí nějak poprat se situací, kdy se neshodne s druhým člověkem. Jenže vy musíte řešit nejen svoje konflikty, ale i konflikty lidí kolem.
Problémy se většinou objevují několikrát denně. A vždy je potřeba člověk s nadhledem a klidnou myslí, který dokáže dospět k řešení, které budou všichni akceptovat. Musíte najít cestu, jak vybrat nejlepší možnost pro vaši firmu a zároveň pro zaměstnance či klienty. Často spolu také komunikují různá oddělení podniku a každé oddělení si většinou myslí, že právě ono je to stěžejní v procesu. A tak obvykle dochází ke střetu zájmů. Na vedoucí je svalena odpovědnost za to, že z neslučitelných variant dokáží vytvořit kompromis. Manažer musí umět vést dialog, ne zákopovou válku. Dobrý vedoucí ví, že i v konfliktní situaci lze získat nové nápady či nový pohled na věc. Někdy je konfrontace dobrým oživením a dodává energii. Ovšem pouze v případě, že dokáže situace dořešit tak, abyste i poté zůstali dobrými kolegy či přáteli.
Zkuste si to nanečisto
Existuje mnoho strategií k řešení různých konfliktů. Všechny způsoby však mají jedno společné – není zájmem prosadit svůj názor, ale dospět k řešení, které je výhodné pro organizaci, v níž působíte.
I na řešení konfliktů existují školení. Naučí vás rozeznat a přesně pojmenovat vzniklý problém, budete hledat jeho příčiny, přemýšlet, jaký výsledek je vlastně v zájmu společnosti, podle něj se naučíte poznat priority a nejlepší způsob řešení. Vyzkoušíte si, jak správně připravit realizační plán, uvědomíte si, že je třeba sledovat i průběh plnění plánu a naučit se překonávat nenadálé překážky. Důležité je také vždy zhodnotit, zda vybrané řešení bylo efektivní, a promyslet, co by příště šlo udělat lépe. Modelové situace na kurzu jsou ideální příležitostí, jak vše naživo zažít, a přitom nepřipravit firmu o peníze či zaměstnance a nepokazit si vztahy se spolupracovníky. Odborníci vám poradí s reálnými i hypotetickými problémy, které opravdu nastaly nebo vás mohou v budoucnosti zasáhnout.
Tyto vlastnosti určitě využijete i v běžném životě. Umění komunikovat s lidmi je základ spokojeného života.