Jak donutit šéfa, aby vám věnoval pozornost?
V tomto článku jsme pro vás připravili způsob, jak šéfovi sdělit, co máte na srdci, a to tak, aby vás poslouchal. Představíme si taktiku Jamese E. Lukaszewského, kterou nazval „tříminutové cvičení“. Uvidíte, že s našimi tipy se vám podaří získat šéfovu pozornost.
Objevil se problém. Není ve vaší kompetenci ho samostatně vyřešit. Potřebujete konzultaci s nadřízeným. Celé dopoledne vás nepřijal, protože měl schůzky a „skutečně nabytý program“. Po obědě jste se potkali na chodbě a vy jste se snažili osvětlit mu závažnost situace. Jeho upřený pohled na automat s kávou vás rozhodil natolik, že jste se několikrát zakoktal a myšlenka vaší řeči byla v trapu. Šéf jen něco zdvořile odpověděl a odešel. Co si ale počít s problémem?
V podobných situacích, a to nejen v problémových, ale i pokud například narazíte na zajímavou možnost investice, obchodu, reklamy apod., je skutečně nezbytné vysvětlit jasně a srozumitelně, o co se jedná, a dát najevo, že očekáváte od šéfa nějaké vyjádření. Než se rozhodnete ho navštívit v jeho kanceláři, připravte se na to.
„Tříminutové cvičení“ Jamese E. Lukaszewského
Jedná se o návod, jak si připravit tříminutovou řeč, která šéfa určitě donutí vás poslouchat. A co víc – reagovat a dobrat se nějakého řešení.
Body si napište na papír, proslov se vám tak lépe zafixuje. Jedná se zhruba o 450 slov.
- V prvních šedesáti slovech popište stručně situaci. Snažte se uchopit podstatu problému. V této části chcete, aby nadřízený pochopil, že se objevila situace vyžadující jeho pozornost a rozhodnutí.
- Druhou šedesátku věnujte bližšímu rozboru situace. Co se stalo a jaké jsou důsledky? Proč o tom šéf musí vědět a zabývat se tím? Co to znamená pro firmu?
- Popište, co je potřeba udělat. Máte k dispozici dalších šedesát slov.
- Dejte nadřízenému na výběr ze tří možností – neudělat nic, udělat něco a udělat něco jiného. Tím udržíte jeho pozornost. Vysvětlete, co by která možnost znamenala. Použijte přibližně 150 slov.
- Zároveň ale očekávejte, že šéf bude chtít znát vaše doporučení. To si také připravte. Celkem byste v této části neměli překročit šedesát slov.
- Na závěr se pokuste předpovědět, co se stane. Zmiňte pozitiva i negativa. Šedesát slov.
S takto strukturovanou řečí vás šéf určitě vyslechne a máte velkou naději, že se problém, kterým se trápíte, vyřeší.