Celoživotní vzdělávání je trend
Moderní společnost klade stále častěji důraz na znalosti a dovednosti lidí. Často se hovoří i o „soft skills“, mezi které patří ochota a schopnost učení se novým věcem a využívaní nových informací v praxi. Kontinuální vzdělávání se projevuje nejen ve zvyšování intelektuálního potenciálu v osobním životě, ale také v profesním uplatnění. Společnost oceňuje aktivní přístup jednotlivců ke svému životu a vzdělávání se stává celoživotním procesem. Celoživotní vzdělávání je zmiňováno i v souvislosti s prodlužující se střední délkou života. Souvisí nejen s vylepšováním ekonomické situace, ale i s kvalitním prožíváním života a s duševním zdravím. Je považováno za kontinuální proces získávání a rozvoje vědomostí, intelektových schopností a praktických dovedností. Ze zkušeností mnoha pedagogů je nesrovnatelně vyšší míra motivace
Formování pracovních schopností
Získávání a rozšiřování pracovních schopností se obecně rozděluje na tři základní oblasti. První je oblast všeobecného vzdělávání, kde se formují základní dovednosti a znalosti, které člověku umožňují fungovat ve společnosti. Další je oblast odborného vzdělávání, kde lze získat a rozvíjet specializované pracovní dovednosti. Je zde zahrnuta příprava na povolání a obsahuje i další potřebné školení v průběhu vykonávání profese. Třetí oblastí je oblast rozvoje, která se orientuje na š
Organizace celoživotního vzdělání
V širším kontextu jsou za celoživotní vzdělávání považovány všechny podoby kontinuálního vzdělávání člověka od narození do konce života. Formální způsob je organizovaná forma studia prostřednictvím školství, neformální je prostřednictvím individuální zájmové činnosti nebo se můžeme učit věcem bezděčně a spontánně v průběhu života. Celoživotní vzdělávání tedy zahrnuje i veškerou školní docházku, všechny
Možnosti vzdělávání dospělých na českých univerzitách
Celoživotní vzdělávání má na vysokých školách v České republice dlouholetou tradici, například na Karlově univerzitě v Praze či Masarykově univerzitě v Brně, ale i v dalších městech. V posledních letech význam a potenciál celoživotního vzdělávání stále roste. České univerzity nabízejí systém kontinuálního vzdělávání, kdy na množství akreditovaných studijních programů navazují četné programy celoživotního vzdělávání. Jsou to druhy vzdělávání, které doplňují, prohlubují, obnovují nebo rozšiřují vědomosti, dovednosti a kvalifikaci jeho účastníků. Stále populární je studium MBA pro manažery, které je srovnatelné s magisterským studiem. Zájemci, kteří nenaleznou na vysoké škole systém vzdělání zapadající do jejich plánu a
Jakou formou lze studovat univerzitu v průběhu celého života
Je možné stát se řádným studentem v každém věku, pokud zájemce splní podmínky přijímacího řízení, má ukončené středoškolské vzdělání a složí přijímací zkoušku. Zda je studium bezplatné či s poplatkem stanovuje univerzita ve svých podmínkách. Další možností jsou většinou placené programy celoživotního vzdělávání, ve kterých nemá frekventant status studenta, ale využívá nástroje pro vzdělání a výhody univerzitního prostředí. Lze studovat formou prezenčního (denního), kombinovaného (docházení do školy na konzultace) či distančního (dálkového či korespondenčního) studia. Programy mohou být orientovány buď na výkon povolání nebo jsou orientovány zájmově pro nejširší veřejnost. Někdy se jedná i o krátkodobé semináře či kurzy jazyka. Třešinkou na
Zahraniční univerzity otevřené pro dospělé studenty
Pro jazykově vybavené zájemce je dobré vědět, že lze studovat i při zaměstnání v mnoha zemích Evropské Unie bezplatně. Studium je vedeno v úředním jazyku země a někdy v angličtině i v neanglicky mluvících zemích. Přijímací řízení nebývá složité a jednou z důležitých součástí je motivační dopis. Studium v zahraniční také není věkově omezené a přihlásit se ke studiu na univerzitě může v podstatě kdokoliv. Bakalářský studijní program trvá většinou tři roky, magisterský titul je možné získat během jednoho až dvou let studia. Existují i jednoleté bakalářské obory pro studenty, kteří už mají vzdělání a titul ze své dom
Vize interaktivního vzdělávání
Fenomény interaktivního vzdělávání na internetu
Jedním z fenoménů současnosti je elektronická Khanova Akademie, kde lze zdarma zhlédnout mnoho videí vztahujících se k výuce od základní přes střední až po vysokou školu. Přednášky fungují v typické podobě komentované digitální tabule. Existuje už i poněkud ořezaná česká verze. Původní anglická verze vznikla před několika lety jako nástroj pro názorné doučování z matematiky na dálku pomocí videolekcí, rozrůstá se i o zpětnou vazbu a procvičování. Tento styl výuky je účinný a stále populárnější zejména mezi mladou generací. Dalším projektem k využití zdarma je také online jazyková škola LANGMaster s výukovými materiály pro 75 různých jazyků. Známý a propracovaný interaktivní systém univerzitních on-line kurzů v anglickém jazyce je Coursera. Nabízí od teoretických semestrálních kurzů po praktické užití a zaměřuje se zejména na informační technologie, matematiku, společenské vědy a obchod. Sérii videoklipů z přednášek ze všech oborů můžete v angličtině shlédnout na APPLE iTunesU či na Open Culture. Mnoho lidí si zvyklo využívat pro vzdělávací účely i videoklipy na YouTube. Přehled on-line kurzů amerických univerzit lze nalézt na https://www.edx.org. Technické univerzity jako je Stanford Univerzity a technologický institut MIT nabízejí on-line výuku už dlouho. Experimentují s novými způsoby výuky a to vede k prohloubení prestiže u fanoušků techniky. Výuka programování je na amerických webech jako Codecademy, Code.org či Bento. Je nesporné, že informační technologie budou čím dál tím častější součástí tradičního způsobu vzdělávání.
Suma sumárum
Současný a již delší dobu trvající trend propagující celoživotní vzdělávání se nám může líbit nebo nemusí. Neustálé učení se není zcela v souladu s člověku přirozenou pohodlností a také s unavitelností, která se v souvislosti se rostoucím věkem může zvyšovat. Ale můžeme zkusit překonat své zábrany a pustit se do studia, nejlépe oboru, který nás zajímá a naplňuje. Pak u sebe zaregistrujeme nejen nový příliv energie, ale získáme svou aktivitou i respekt okolí. A dost možná se přiblížíme i práci svých snů.
Ing. Sabina Morawitzová