Pohovor: Buďte empatičtí a usměvaví!
Chystáte se na přijímací pohovor? Chcete udělat dobrý dojem a zároveň působit profesionálně? Jak neudělat chybu u přijímací komise a naopak, co funguje? Personální agentury, ale i větší firmy mají školené zaměstnance na psychologii a vedení pohovoru. Osobnost uchazeče lze částečně rozpoznat již z ručně psaného dopisu či vyplněného dotazníku. Při pohovoru se pokládají cílené dotazy s definovanými odpověďmi, které naznačují kvalitu osobnosti, inteligenci a rychlost rozhodování. Jak zjistit, co je důležité, na co si dát pozor a čím zaujmout?
Pozornost a empatie – základ úspěchu při pracovním pohovoru
Při pohovoru bychom neměli zapomenout na komunikaci. Velmi často se stává, že je v přijímací komisi více členů. Je třeba věnovat naši pozornost všem účastníkům rovnoměrně tak, aby se nikdo necítil opomíjen. Nikdy dopředu nevíte, kdo z komise rozhodne ve Váš prospěch či naopak. V každé otázce se vždy skrývá odpověď! Když budeme pozorně naslouchat, zjistíme, co je třeba odpovědět. Schopnost empatie (vcítit se) je právě při pohovoru jednou z nejdůležitějších vlastností. Pokud se ucházíme o pozici obchodního zástupce, manažera či makléře, je tato schopnost přímo rozhodujícím faktorem pro přijetí! Více nasloucháme, méně mluvíme, to je základ úspěchu nejen u pohovoru. Příliš mnoho slov dokáže unudit a zničit zamýšlenou strategii.
V pohodě, uvolnění, přátelští!
Nikdy se nesnažme bojovat proti komisi! Konfrontací vyznívá veškerá naše snaha do prázdna. Vždy je třeba mluvit pravdu, není trapnější situace, než zamotání se do vlastních výmyslů a lží. Nekřížíme ruce na prsou! Naopak, používáme široká a rozmáchlá gesta. Otevřená náruč naznačuje přátelskou a pozitivní osobnost. Špetka humoru ve správnou chvíli se vždycky hodí. Dokonale to uvolní náladu, napětí pomine. V ideálním případě se z pohovoru stane přátelský rozhovor s dobrým koncem. Úsměv a příjemné vystupování vždycky pomohou. Přejeme hodně štěstí, pevné nervy a úspěšně zvládnutý první krok k vaší nové kariéře!