Na co se připravit, když uvažujete o práci kurýra
Objem zboží prodávaného přes internet stále roste a s tím ruku v ruce roste i poptávka po kurýrech. Na trhu práce je kurýrů trvalý nedostatek. Pokud máte řidičák a jste bez práce, proč to nezkusit? Podívejme se tedy na to, co všechno tato práce obnáší a na jaká úskalí se připravit.
Kolik si vyděláte
Mzda za měsíc se pohybuje obvykle v rozmezí 25000-45000 Kč hrubého. Samozřejmě záleží na lokalitě, v Praze se dá vydělat nejvíc. K tomu jsou u velkých firem v podstatě standardem zaměstnanecké benefity (5 týdnů dovolené, sick days, stravenky, školení a kurzy). Problém je, že firmy mohou mít nastavený systém pokut - za každou maličkost sráží peníze. Můžete dostat srážku z výplaty třeba za to, že nedoručíte několik málo balíčků za den a nikoho nezajímá, že dotyčný nebyl doma nebo neměl peníze. Pokuta může být i za pozdní příchod na pracoviště. Na pokuty si často kurýři "vydělávají" z dýšek, která mohou činit několik set denně. Určitě se na systém pokut ptejte už před nástupem do zaměstnání, abyste si pak reálně nevydělali jen několik málo tisíc, protože všechno "seberou" srážky a pokuty. Někteří zaměstnavatelé mzdu odvozují od počtu rozvezených zásilek - čím víc rozvezete, tím víc si vyděláte. Počítejte s tím, že běžné jsou přesčasy - vše se musí doručit.
Pozor na staré rachotiny
Potenciálně dost problematickou kapitolou je stav auta - ptejte se předem, v jakém autě a jak starém, byste jezdili. Můžete se setkat se starými auty, které jsou v podstatě na odpis. Jenže konkurence v oboru je tak veliká, že firmy hledají úspory absolutně na všech frontách. Nechávají v provozu i vozidla, která už na to vůbec nemají.
Problémy s parkováním
Kromě toho, že kurýři často překračují rychlost, aby vůbec stihli všechno doručit, parkují, kde se nesmí. Představte si, že máte na předání balíku krátký čas, zásilka je těžká a vy nemáte, kde zaparkovat. Pak je asi jen otázka času, než slevíte z původních předsevzetí :( Z tohoto pohledu jsou lepší městské lokality s rodinnými domy, kde je obvykle parkování v pohodě a netáhnete balík do čtvrtého patra bez výtahu.
Co kurýři doručují
Balíčky z eshopů, obědy, květiny, poštovní zásilky. Zásilek může být mezi 50-200 denně, záleží na firmě, lokalitě a charakteru zboží. Také se ptejte, jakým způsobem balíky přebíráte na depu - zda si je musíte hledat, třídit, polepovat nebo budou nachystané a vy je jen naložíte a naplánujete trasu.
Co firmy požadují
- Řidičský průkaz
- Čistý trestní rejstřík
- Dobrou znalost regionu
- Praxe je výhodou nikoliv nutností
- Být komunikativní, spolehlivý a mít dobrou fyzičku (schopnost vynést zásilku několik pater)
- Můžete se setkat s požadavkem na vlastní automobil
Proč je důležité být komunikativní
Budete neustále v kontaktu se zákazníky - ať už jim budete volat, že se blížíte nebo domlouvat změny místa uložení nebo času doručení. Kurýr denně dokáže rozvést až 200 zásilek - to znamená, že za jediný den budete v osobním kontaktu minimálně s tímto počtem lidí. Většina kurýrů jezdí své trasy, takže se stávají jedinými reprezentanty firmy. A nabručeného nepříjemného kurýra zákazníci rádi nemají, takže personalisté budou logicky dávat přednost sympaťákům.
Jak koncipovat CV
Uveďte co nejvíce informací, které se týkají zkušeností na podobné pozici - jaké typy aut umíte řídit, jaké druhy zboží jste doručovali a co všechno jste v rámci podobné pozice měli na starost. Doporučujeme uvést řízení auta i jako koníček, případně i počet naježděných kilometrů a to, jak dlouhé tratě zvládáte odřídit.
Plus a mínus práce kurýra
Pro- zajímavá práce, pokud rádi řídíte
- nejsou požadavky na vzdělání, stačí ŘP
- v dobré firmě možnost dobrých výdělků
Proti- převoz hotovosti a hmotná odpovědnost
- přesčasy
- riziko pokut za dopravní přestupky
- riziko srážek ze mzdy